Italiens Verona Universitet – Panopto Case

By 8. september 2020Case Studies, Nyheder

For to år siden var der ingen der tænkte på at forberede sig på en pandemi. Ikke før lederne på e-læring teknologiholdet (Tecnologie Innovative per la Didattica, eller ”TID”) indenfor Information Systems and Technology (IST) feltet hos Veronas Universitet, først begyndte at tage stilling til at opgradere universitetets kerne læringsteknologier.

De digitale teknologier til video management der understøttede læring hos Veronas Universitet op til det tidspunkt, havde været meget afhængige af dyre, ikke fleksible, hardware baserede systemer der var inde i campusklasseværelserne. Indtil i 2018 da Silvano Pasquali, leder for TID holdet, så en mulighed for at reducere universitetets driftsomkostninger, ved at skifte til en mere prisoverkommenlig, justérbar, softwarebaseret video løsning, for bedre at kunne understøtte de behov fra campus fælleskabet. Pasquali og hans TID holdkammerater, Sara Ceglie, Pierpaolo (Pier) Morandini og Olga Forlani, begyndte straks at skabe et nyt integreret læringsteknologi ecosystem, der kunne tillade nye innovationer indenfor ”teaching and learning” og ekspandere brugen af digitale læringsteknologier på tværs af campus.

TID holdet fandt derefter ud af, at de rent faktisk havde bygget et system der kunne gøre meget mere end de originalt havde planlagt. Deres integrerede ecosystem af læringsteknologier – Panopto, Moodle og Zoom – ville gå hen og give Veronas Universitet muligheden for at tackle en krise, som de fleste andre universiteter i Italien var uforberedte på.

I Marts 2020 indførte Italien en national karantæne og beordrede omkring 60 millioner mennesker til at isolere sig selv, i et forsøg på at stoppe spredningen af Covid-19 pandemien. Studerende fra mange andre italienske universiteter oplevede aflyste forelæsninger og væsentlige forstyrrelser i undervisningen, men Veronas Universitets studerende havde muligheden for at fortsætte semesteret online, uden problemer.

 

Deres Lærings teknologi ecosystem:

En integreret Løsning Drevet af Panopto

Der var tre hovedteknologi systemer, som holdet fra Veronas Universitet besluttede var nødvendige for at møde behovet fra campusset: Et learning management system (LMS) ville fungere som den centrale platform for håndtering af forelæsninger og kommunikation, en videokonference løsning der ville give muligheden for live online video kommunikationer og et videomanagement system der ville færdiggøre deres værktøjskasse for optagelse og håndtering af et voksende bibliotek af on-demand videoer. Da de tre systemer blev sammensat til et problemfrit lærings-ecosystem, fik underviserne og vejlederne muligheden for at kunne udforske nye læringsmetoder, der fik de studerende til at præstere bedre resultater.

Veronas Universitet havde tidligere benyttet Moodle som deres LMS og benyttede allerede Zoom til live videokonferencer. Begge af disse systemer kunne blive håndteret og brugt mobilt fra alle steder. Problemet var dog, at underviserne stadig var nødt til at være fysisk tilstede i klasseværelserne på campus for at optage en undervisningsvideo. Med begrænsede klasseværelser, der var udstyret til optagelser af undervisning, resulterede det i at bestilling af tider til at optage undervisningsvideoer udenfor skemalagte timer ofte var besværligt – og nogle gange helt umuligt.

TID holdet gik derfor på jagt efter en softwarebaseret videooptagelses løsning, der ville give undervisere mere fleksibilitet til at optage videoer når som helst, hvor som helst. Det betød, at løsningen havde behov for at være brugervenlig nok til at alle kunne bruge den og at deling af videoer med studerende også skulle fungere problemfrit.

Efter sammenligning med flere løsninger på markedet så besluttede holdet fra Veronas Universitet at Panopto var det rette video management system til at færdiggøre deres arsenal af læringsteknologier.

”Panopto var vores første valg af forskellige årsager, det var bl.a. dets brugervenlighed, indbyggede integrationer med andre teknologier vi allerede benyttede og fordi folket bag softwaren der virkelig imponerede os” sagde Pasquali.

Panopto var en essentiel komponent af det lærings ecosystem hos Veronas Universitet. Ikke nok med at Panopto markant udvidede deres videooptagelses muligheder, hvilket gjorde at underviserne blev bemyndiget til at afprøve nye pædagogikker, så var universitetet også i stand til at automatisere arbejdsopgaver til at levere video indhold sikkert til studerende via deres LMS og dermed håndtere systemet eksternt.

Ydermere så fik underviserne muligheden for at begynde at bruge det nye system, som de fandt både hjælpsomt og brugervenligt efter blot en times workshop om brug af Panopto og Moodle. ”Undervisere vil gerne være sikre på, at deres video indhold af deres undervisning kun er tilgængeligt til deres studerende.” forklarede Pierpaolo Morandini, TID Technical Manager. ”Med Panoptos Moodle integration bestemmer og uploader vi automatisk optagelser der kun er synlige for de studerende der er tilmeldt faget, så underviserne ikke skal tvivle på, om deres undervisninger er beskyttet. Live sessioner der er optaget i Zoom bliver også opfanget af Panopto og uploadet sikkert til Moodle.” sagde han.

Olga Forlani, Technical Manager for TID, tilføjede at undervisere også afhænger af video statistikker fra Panopto for bedre at kunne forstå, hvordan de studerende interagerer med deres optagelser. ”Overvågning af aktivitets- og engagementsniveauet er vigtigt for bl.a. at tage hånd om behovet fra individuelle studerende, vurdere fagets indhold og revidere fremtidige lektionsplaner.” sagde Forlani.

Veronas Universitet var det første universitet i Italien til at anskaffe Panopto. Set i bakspejlet så sagde Pansquali, at de ikke kunne have følt sig mere selvsikre i deres partnerskab fra dag ét. ”Panopto er bygget og håndteret end-to-end af det samme hold, in-house. Andre videoplatforme består af tredjeparts løsninger, hvilket kan gøre problemsøgning langt mere udfordrende.” forklarede han. Da han sad og reflekterede over hans oplevelser med at samarbejde med Panopto, så tilføjede han: ”Når jeg ringer til Panopto, så lytter de til vores feedback og arbejder hårdt for at hjælpe os.”

 

Den uforventede udfordring:

Vedligehold Kontinuiteten af Undervisning Gennem en Pandemi

I begyndelsen af 2020 blev universiteterne på tværs af Italien fanget uopmærksomme, da en offentlig sundhedskrise forsaget af en smittefarlig og dødelig coronavirus, tvang hele landet ind i lockdown. Da studerende vendte hjem fra deres lukkede campusser, reagerede TID holdet hurtigt og begyndte at arbejde for at forsikre at Veronas Universitets studerende ville have mulighed for at fortsætte deres uddannelse online. Én ting var helt sikkert fra start, at universitetets tidlige reaktion og vedtagelse af det rette mix af læringsteknologier, satte dem op for succes. ”Vi følte os forberedte” sagde Pasquali. ”Selvom vi ikke forudså pandemien, så vidste vi at vores læringsteknologi ecosystem kunne hjælpe os i overgangen til online læring.”

Med deres læringsteknologier der allerede var på plads, så opsatte TID holdet daglige workshops med det samme gennem Zoom, for at tilbyde ekstra træning til undervisere der ville gavne dem i det hurtige skift til online undervisning. Fordi deres teknologier simpelthen fungerede og mange undervisere på campus havde tidligere erfaring i at bruge dem, så stoppede pandemien ikke undervisningen på Veronas Universitet.

Det var klart for TID holdet, at andre universiteter ikke var ligeså forberedte som de var. ”Andre universiteter havde store udfordringer ved at tilpasse sig til online læring. Vi så, at undervisere og studerende hos andre skoler blot begyndte at dele links på Facebook og Youtube, hvor alle kunne se undervisningsmaterialet.” Sagde Morandini. Både undervisere og studerende hos Veronas Universitet var taknemmelige for, at deres værdifulde lærings ressourcer var sikre og ikke kunne blive delt offentligt. ”Hvis det ikke var for Panopto, så ville vores uddannelsesår have været i fare.” sagde Forlani. ”halvfems procent of vores undervisere optager og deler nu videoer med Panopto. Det har vist sig til at være en af vores mest værdifulde læringsteknologier. Selv undervisere der underviser gennem Zoom, afhænger af Panopto til at dele optagelserne af deres live undervisninger.” sagde hun.

At springe til online læring midt i et uddannelsesår var ikke nogen let opgave, men dataene fremhæver universitetets væsentlige præstationer. Antallet af optagede undervisninger, optaget med Panopto, voksede med 266% sammenlignet med det tidligere semester. ”Vækst og brug af Panopto har været eksponentielt i dette semester.” sagde Morandini. Med tæt på 950 undervisere og over 1,200 fag tilgængelige, så optog universitetet mere end 35,000 undervisningsvideoer og så et forbrug på 840,000 brugstimer fra dets 21,000 studerende i det andet semester alene. ”Vi ramte 1,000 brugstimer på blot 24 timer!” tilføjede Lucia Forlani.

Med blikket mod fremtiden:

En Permanent Ændring i ”Teaching and Learning”

 For Veronas Universitet, så vil “teaching and learning” være forandret af coronavirus pandemien for altid.

”Folk begynder at indse, at det er så nemt bare at klikke på en knap og optage.” sagde Pasquali. Brugen af de teknologier og at se de muligheder, selv under så udfordrende omstændigheder, er begyndt at omforme måden undervisere på campus tænker over at foretage undervisning. Eftersom reaktionen på krisen langsomt daler, og undervisere langsomt tilpasser sig til det nye normale, så forventer TID holdet at mange undervisere vil blive ved med at bruge de teknologier og undervisningsmetoder der måske har været helt nye for dem, i starten af pandemien.

F.eks. Så er der nogle undervisere på Veronas Universitet der bruger flipped classroom modellen, til bedre at kunne understøtte fjern studerende gennem pandemien. I et flipped classroom, der kan de studerende se før-optaget materiale, on-demand undervisningsvideoer før live, interaktive virtuelle klasse sessioner, så tiden med deres underviser og holdkammerater kan blive brugt effektivt med aktiv læring. Dette hjælper med at forbedre de fjerne studerendes forståelse for nye emner og hjælper også viden retention – og det både de studerende og fakultetet mere fleksibilitet.

“Panopto er et af vores mest brugbare værktøjer til at understøtte denne nye måde at undervise på.” sagde Pasquali.

”Vi har allerede hørt fra fakultetet som siger de har planer om at forbedre deres flipped classroom, selv efter pandemien.”

At de var klar med deres læringsteknologi ecosystem før krisen eskalerede en transformation på Veronas Universitet gjorde, at de undgik at det nok havde været sket langsommere over flere år.

 

Om Veronas Universitet

Veronas Universitet stræber efter ekspertise i undervisning, research og innovation. Det har over 23,000 studerende og 1,500 ansatte, herunder undervisere, researchere og teknisk og administrativt personale der arbejder på at forbedre og vækste universitetet løbende. Denne fremadret-tænknings institution er dedikeret til at tilpasse ”teaching and learning” til dets studerendes behov og løbende søger efter at justere dets diplomuddannelser med arbejde i den virkelige verden.