NAIT’s Mark Schneider fortæller, hvordan instituttet forbereder sig på at skifte LMS-platform fra Moodle til D2L Brightspace.

Mark Schneider er direktør for læringsteknologi og tidligere underviser i matematik ved Northern Alberta Institute of Technology (NAIT), en polyteknisk læreanstalt i det vestlige Canada. I 2023 valgte NAIT D2L Brightspace til at erstatte Moodle som deres nye learning management system (LMS). I den tredje del af en serie på fire om overgangen fra Moodle til Brightspace fortæller Mark om den omfattende uddannelsesplan, der blev implementeret for at sikre en gnidningsløs overgang for fakultetet, personalet og de studerende.
Har du allerede læst del tre – uddannelsesplanen? Herunder kan du trykke dig videre til de andre dele i programserien:
Del tre – Uddannelsesplanen
Planlægning af forskellige uddannelsesbehov
Som polyteknisk læreanstalt er NAIT meget forskelligartet. Vi har kurser, der strækker sig fra et par timer til flere års varighed. Der er ikke noget fast tidspunkt, hvor alle instruktører og medarbejdere har fri på samme tid. Denne variation gjorde det udfordrende at planlægge træningssessioner, der passede til alle. Vi kunne ikke sige: »Alle skal træne på de her dage«.
Undersøgelse af personalets uddannelsesbehov
For at løse ovenstående udfordring sendte vi en undersøgelse ud i december 2023 for at indsamle oplysninger om uddannelsesbehov og tilgængelighed. I undersøgelsen spurgte vi fakulteter, instruktører og medarbejdere om deres foretrukne træningstider, hvilke typer træning de ønskede, og hvad deres forventede behov var.
På baggrund af undersøgelsens resultater besluttede vi at køre fire blokke med træning i løbet af de næste par måneder. Vi planlagde dem i januar, februar og marts. Vi planlagde også to back-to-back-sessioner i slutningen af april og begyndelsen af maj for at imødekomme størstedelen af forespørgslerne. Forårsmånederne har en tendens til at være lettere for mange undervisere, så de kunne lettere passe træningen ind på dette tidspunkt. Og det ville vi gøre vores bedste for at imødekomme.
En blanding af modaliteter
Vores standardtræningsprogram var et synkront online-træningsprogram leveret af D2L’s Training Services. Vi arbejdede sammen med Jackie Nelles, som gav os et overblik over, hvordan D2L Brightspace fungerer.
Vi parrede dette med drop-in-supportsessioner fra vores lokale NAIT-team, som havde en bedre forståelse af Moodle (vores gamle LMS) og vores specifikke programbehov. Disse sessioner blev tilbudt både virtuelt og personligt, og der var også nogle hybridmuligheder.
Formidling af uddannelsesplanen
Det næste skridt var at formidle planen til vores målgruppe. For at gøre det effektivt brugte vi en to-trins kommunikationsmetode til at informere alle om vores tilbud.
Først sendte vi en e-mail med en skabelon til dekanerne og bad dem om at gentage oplysningerne til deres teams. For det andet lagde vi uddannelsesoplysningerne ud på vores interne personaleintranet og i vores uddannelseskatalog for faglig udvikling. Det gav medarbejderne mulighed for at tilmelde sig kurserne og hjalp os med at styre fremmøde og supportbehov.
”Du kan forberede dig så meget, du vil, men du skal også være parat til at omstille dig i realtid.
Mark SchneiderDirector of Learning Technology, NAIT
Håndtering af overtegnede træningskohorter
På trods af vores planlægning havde vi en meget større gruppe mennesker, der ønskede at tage træning i april og maj. Der var over 400 deltagere i vores maj-session sammenlignet med 115 i januar.
Nogle folk følte sig afskrækket af publikums størrelse, men vi forstod, hvorfor de ventede med at tage uddannelsen. Mange af vores medarbejdere, især instruktører, har svært ved at påtage sig ekstra træning i løbet af det akademiske semester. De foretrækker at fokusere på studerende og undervisning.
For at håndtere dette bedre kunne vi have opfordret til asynkron træning mere konsekvent. Et mere regelmæssigt skub til træning kunne have hjulpet.
Jeg fortæller dette til alle institutioner, der ønsker at gøre noget lignende, fordi jeg synes, det viser, at man kan forberede sig så meget, man vil, men man skal også være parat til at ændre sig i realtid.
Den store stigning i antallet af deltagere i juni-sessionen var en udfordring, men vi klarede det ved at opfordre til asynkrone træningsmuligheder og opretholde en regelmæssig kadence af påmindelser.
Hvordan uddannelse af studerende adskiller sig fra uddannelse af personale
Vi greb uddannelse af vores studerende i Brightspace anderledes an end uddannelse af personale. Til de studerende byggede vi et asynkront kursus kaldet Basics for Student Success. Det er et asynkront kursus, der lærer NAIT-studerende de vigtigste funktioner i Brightspace; hvordan man finder karakterer, hvordan man indsender opgaver osv. Hver studerende, der oprettede en konto i Brightspace, blev automatisk tilmeldt dette kursus, så de studerende kunne lære i deres eget tempo. Det fungerede rigtig godt.
”Jeg har oplevet folk fortælle mig, at de har lagt et indlæg op på D2L Community, og 15 minutter senere har de fået svar fra en anden organisation med et perfekt svar.
Mark SchneiderDirector of Learning Technology, NAIT
Brug af D2L-ressourcer
Vi gjorde udstrakt brug af bredden i D2L’s ressourcer, herunder deres supporttjenester for slutbrugere og D2L Community. Vi har folk i D2L Champions-programmet, som er glade for, hvor hurtigt de får svar fra D2L Community. Det er fantastisk. Jeg har haft folk, der har fortalt mig, at de har lagt et indlæg op på D2L Community, og 15 minutter senere har de en person fra en anden organisation, der svarer med et perfekt svar.
Vi abonnerer også på D2L’s slutbrugersupport, og det har været en stor hjælp. De henvendelser, der kommer ind, hjælper os med at finde ud af, hvad vi skal fokusere på med hensyn til uddannelse og support. Det hjalp os med at skræddersy vores undervisningsmateriale til at løse almindelige problemer.
Fakultetets reaktion på Brightspace
Fakultetets reaktion på Brightspace var generelt positiv. Januar-træningskohorten, som var den første gruppe, der kom igennem, rapporterede en tilfredshedsgrad på 95 % med træningen, som blev leveret af Jackie Nelles fra D2L Training Services. Denne feedback forsikrede os om, at vi var på rette vej, og gav os værdifuld indsigt i fremtidige uddannelsesinitiativer.
Herunder kan du trykke dig videre til de andre dele i programserien:
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner D2L på: Navigating the Switch From Moodle to D2L Brightspace: Part Three
Viducon og D2L
Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller tage kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere D2L Brightspace ressourcer
Du kan få overblik på siden D2L Brightspace ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer og podcasts – E-bøger og white papers