Direktør for læringsteknologi Mark Schneider fortæller, hvordan Northern Alberta Institute of Technology forbereder sig på at skifte fra Moodle til D2L Brightspace.

Mark Schneider er direktør for læringsteknologi og tidligere underviser i matematik på Northern Alberta Institute of Technology (NAIT), en polyteknisk læreanstalt i det vestlige Canada. I 2023 valgte NAIT D2L Brightspace til at erstatte Moodle som deres nye learning management system (LMS). I den første af en serie i fire dele om overgangen fra Moodle til Brightspace fortæller Mark om sin indledende tøven omkring migrationen, de Brightspace-funktioner, han er mest begejstret for, og hvordan det har været at arbejde med D2L.
Har du allerede læst del et – forberedelsen? Herunder kan du trykke dig videre til de andre dele i programserien:
Del et – Forberedelsen
Studerende forlader NAIT med praktiske færdigheder
Den værdi, vi tilbyder som polyteknisk læreanstalt, er at forberede de studerende til arbejdspladsen. Vi tilbyder forskellige uddannelsesforløb, herunder diplomer, lærlingeuddannelser og certifikater inden for videnskab, teknologi, erhvervsliv og sundhedspleje.
Vores mål er at uddanne og forberede de studerende på arbejdsmarkedet. Vi arbejder tæt sammen med forskellige brancher for at sikre, at vores kandidater har de færdigheder og den erfaring, der er nødvendig for at udmærke sig inden for de områder, de er uddannet i.
Programmering designet til at opfylde de studerendes behov
Vi har et akademisk skema fra kl. 9-17 og tilbyder hybride, synkrone og asynkrone muligheder. Mange studerende arbejder i øjeblikket og har besluttet at studere på NAIT for at udvide deres færdigheder i håb om at stige i graderne eller skifte karrierevej. Vi tilbyder en række kurser, der passer til forskellige tidsplaner og læringsbehov.
Vores tidligere LMS opfyldte ikke vores studerendes behov
Før vi valgte Brightspace, brugte vi Moodle som vores LMS. Som open source-løsning var der flere grunde til, at Moodle ikke var bæredygtig for os. For at få mest muligt ud af det var vi nødt til at stole på, at passionerede brugere forbedrede funktionaliteten og udbyggede fremtidige funktioner i softwaren. I sidste ende fungerede det ikke for os på lang sigt.
Vores studerende oplevede også uoverensstemmelser i deres Moodle-oplevelse. Platformen gjorde ikke, hvad de forventede, og var ofte langsom. En undervældende brugeroplevelse kombineret med det faktum, at det var uholdbart at vokse med Moodle, fik os til at overveje andre muligheder.
”Før vi valgte Brightspace, brugte vi Moodle som vores LMS. Som open source-løsning var der flere grunde til, at Moodle ikke var bæredygtig for os.
Mark SchneiderDirector of Learning Technology, NAIT
Afsæt tid til en ordentlig LMS-evaluering
Gennemgangen, Request For Proposal (RFP) og migreringen af et nyt LMS kan tage flere år. Vi startede vores evalueringsproces i foråret 2021 og afsluttede den i efteråret 2022. Vi gennemgik RFP-processen og valgte Brightspace som vinder i begyndelsen af juni 2023. Fra juni til august gik vi i gang med implementering, installation og konfiguration.
Vores vigtigste milepæl var i januar 2024, hvor vi lancerede et pilotprojekt for tidlige brugere. I september 2024 går vi i gang med vores lancering i fuld skala og sigter mod at have alle akademiske programmer i Brightspace til den tid.
Omkostninger er ikke alt
Vi fik et uafhængigt revisionsfirma til at udføre en behovsanalyse og brugte deres centrale anbefalinger til at formulere en RFP. Derefter gik vi på markedet og analyserede omhyggeligt leverandørerne ud fra vores scorekort for behovsanalyse.
Interessant nok var omkostningerne den laveste faktor på RFP-scorekortet. Scoringen var baseret på slutbrugerne – de ansatte og studerende, der bruger LMS’et, og i sidste ende den feedback, de gav gennem vores evalueringscyklus. Da vi scorede kandidaterne, var Brightspace den klare vinder.
”Brightspace's slutbrugersupport er tilgængelig 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Det, at de studerende har et sted at gå hen kl. 23 om lørdagen, er enormt vigtigt.
Mark SchneiderDirector of Learning Technology, NAIT
Hvad adskiller Brightspace fra andre
En af grundene til, at vi valgte Brightspace, var den mobile grænseflade. Vi elskede data- og visualiseringsfunktionerne.
En anden funktion, der styrede vores beslutning, var Quick Eval-værktøjet til støtte for vores undervisere. I Moodle kræver det flere kedelige trin at bedømme opgaver. Brightspace’s Quick Eval tilbyder en løsning, der hjælper med at strømline denne proces.
Fremskridtssporing i Brightspace er også mere tilgængelig end i Moodle. Vores undervisere bekymrer sig så meget om deres studerende. De ønsker at støtte deres uddannelsesrejse og sikre, at hver enkelt studerende er engageret og trives i deres kursus. Fremskridtssporing i Brightspace gør dette enkelt. I Moodle var det en manuel proces at indsamle data fra flere kilder og analysere dem i Excel. Med Brightspace behøver vi ikke at bekymre os om det.
Vi er også begejstrede for Brightspace-skabelonerne og Learning Object Repository. Det vil hjælpe os med at dele indhold med andre institutter og på tværs af vores institution. Ikke alene vil det minimere duplikering af indhold, men det vil også give os mulighed for at udnytte vores medarbejderes styrker.
Vores studerende har endnu ikke set meget af Brightspace, men der er ingen tvivl om, at de vil kunne lide det. De kan straks udnytte mange funktioner, fra mediebiblioteket til videoværktøjet.
Vi har også købt Brightspace-support til slutbrugere. I øjeblikket får vores studerende primært støtte fra fakultetet. Denne ekstra slutbrugersupport er tilgængelig 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Det faktum, at de studerende nu har et sted at gå hen kl. 23 om lørdagen, er enormt.
Test af en lang række kurser i vores pilotprojekt
Vi havde 100 instruktører og omkring 2.000 studerende, der deltog i vores pilotprojekt. Vi valgte strategisk, hvilke kurser vi ville køre for at sikre, at vi udforskede så mange tilbud og materialer som muligt.
Vi ville også sikre, at vi ikke udsatte den samme sårbarhed flere gange. For eksempel inviterede vi dem ind i pilotprojektet, hvis der var en konstateret migrationsudfordring. Vi vidste, at vi ikke kunne overeksponere den samme sårbarhed flere gange. Så vi arbejdede på ét programområde, løste det og sikrede derefter, at de andre fem kurser ikke havde det samme problem.
Vi varierede også vores valg med hensyn til den modalitet, de studerende blev udsat for. Er det et face-to-face-kursus? Er det online eller hybrid? Er det et endagskursus eller et hybridkursus? Vi ville være sikre på, at vi udforskede Brightspace fra alle de forskellige vinkler.
Med forandring kan udfordring komme
Overraskende nok er en af vores største udfordringer begejstringen for det nye system – hvilket ikke burde være en udfordring, men det er det. Folk er oprigtigt nysgerrige og ivrige efter at komme i gang med at bruge Brightspace. Fordi vi skal sikre en vellykket overgang, har vi brug for tid til at teste og sikre, at alle får en positiv oplevelse.
”Vi har aldrig følt, at D2L forsøger at sælge os et produkt. I stedet samarbejder de med os om en løsning.
Mark SchneiderDirector of Learning Technology, NAIT
Partnerskab med D2L for en problemfri overgang
Vi har aldrig følt, at D2L forsøger at sælge os et produkt. I stedet samarbejder de med os om en løsning. De sikrer, at vi har ressourcerne til at støtte os gennem overgangen.
Jeg har tillid til vores valg af D2L. Hver gang vi har bragt begrænsninger eller udfordringer på bane, har de været effektive til at reagere og hjælpe os igennem. De ønsker, at vi får succes. Vi er virkelig ligeværdige partnere med D2L.
Herunder kan du trykke dig videre til de andre dele i programserien:
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner D2L på: Navigating the Switch From Moodle to D2L Brightspace: Part One
Viducon og D2L
Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller tage kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere D2L Brightspace ressourcer
Du kan få overblik på siden D2L Brightspace ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer og podcasts – E-bøger og white papers