Aarhus Universitet lægger grunden til innovative digitale læringsoplevelser, der bygger bro mellem undervisningslokalet og verden udenfor.

Se casen som PDF
View the case as PDF in English

Foto: Søren Kjeldgaard

Opnåede en problemfri, meget automatiseret migration fra det eksisterende LMS til D2L Brightspace.

Den intuitive brugergrænseflade hjalp studerende og undervisere med at komme hurtigt i gang.

Grundlaget for fremtidig innovation er lagt gennem fleksibelt, digitalt kursusdesign.

Udfordringen

Planlægge for fremtiden

Aarhus Universitet er Danmarks næststørste universitet med mere end 38.000 bachelor- og kandidatstuderende på campus i Aarhus, Herning og Emdrup hvert år. For løbende at forbedre læringsoplevelsen for de studerende investerer Aarhus Universitet både i sine fysiske campusområder og i sine digitale værktøjer.

Sideløbende med dette »Campus 2.0«-projekt, som vil omfatte omfattende renoveringer, optimeringer og eksperimenter på tværs af mange aspekter af campuslivet, besluttede universitetet også at tage et nyt kig på sit learning management system (LMS).

Tidligere var man afhængig af en løsning til at levere digitalt kursusindhold til de studerende. Men på grund af den måde, platformen var blevet implementeret på, var det svært for underviserne at sikre, at de studerende gjorde fremskridt gennem læringsaktiviteterne, give støtte til studerende, der havde brug for det, og dele detaljeret feedback på digitale opgaver.

AU satte sig for at styrke kommunikationen og samarbejdet mellem undervisere og studerende, samtidig med at man banede vejen for innovativ undervisning, der kombinerede læring i og uden for undervisningen. For at realisere disse mål besluttede universitetet at lede efter et nyt LMS, der kunne tilbyde større fleksibilitet omkring digitalt kursusdesign.

Løsningen

At vælge det bedste LMS i branchen

Efter at have gennemgået LMS-løsninger fra flere førende leverandører valgte Aarhus Universitet Brightspace som grundlag for sin nye tilgang til digital læring.

I løbet af evalueringsprocessen blev universitetet imponeret over Brightspaces brugervenlighed. AU så, at den intuitive brugergrænseflade ville gøre det ligetil for både undervisere og studerende at komme i gang hurtigt og med minimal træning.

Derudover sikrer avanceret automatisering, at Brightspace er let at bruge i stor skala. Ved hjælp af funktioner som intelligente agenter og frigivelsesbetingelser kan Aarhus Universitet automatisk udløse handlinger for individuelle studerende. For eksempel kan løsningen låse op for nyt indhold, når en studerende når en bestemt milepæl i kurset, eller sende påmindelsesmails, hvis de studerende ikke har logget ind i en defineret periode.

Aarhus Universitet var også imponeret over D2L’s referencer i den videregående uddannelsessektor. Ud over at tilbyde en fleksibel, funktionsrig og brugervenlig løsning demonstrerede D2L et stærkt engagement i at hjælpe universitetet med at nå sin LMS-transformationsvision.

Resultatet

En problemfri migration

I samarbejde med eksperter fra D2L har Aarhus Universitet gennemført en problemfri overgang til Brightspace. Gennem hele implementeringsprocessen arbejdede D2L-teamet tæt sammen med universitetet om at konfigurere platformen til at imødekomme de specifikke behov hos interessenter på tværs af dets fem fakulteter.

Aarhus Universitet værdsatte især muligheden for at migrere mange af sine eksisterende kurser fra deres eksisterende LMS til Brightspace uden nogen manuel indsats. Og i de sjældne tilfælde, hvor det ikke var muligt at migrere indhold automatisk, arrangerede D2L workshops for at dele bedste praksis for redesign af kurser på den nye platform.

Takket være partnerskabet med D2L er Aarhus Universitet klar til at påbegynde den næste fase af sin transformationsrejse. Universitetet er overbevist om, at Brightspace vil gøre det muligt at tilbyde innovative digitale læringsoplevelser til tusindvis af studerende i hele Danmark – forbedre engagementet og fremme højere præstationer.

For at forbedre de studerendes oplevelse ville Aarhus Universitet have en ny tilgang til digital læring. Målet var at styrke kommunikationen og samarbejdet mellem undervisere og studerende og kombinere læring i og uden for undervisningslokalet på innovative måder. Ved at flytte til D2L Brightspace er universitetet klar til at tage det næste skridt på sin transformationsrejse.

Interviewperson

  • Anders Hyldig, Head of Educational IT

Hjemmeside

Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner D2L på: Aarhus University (AU)

Viducon og D2L

Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller tage kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.

Flere D2L Brightspace ressourcer

Du kan få overblik på siden D2L Brightspace ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:

Blog og nyheder – Cases – Webinarer og podcasts – E-bøger og white papers