Lær, hvordan DCU har øget engagementet og forbedret interaktiviteten i undervisningen ved at bruge Vevox – og se, hvordan deres studenterforening bruger Vevox som afstemningsværktøj.
DCU’s partnerskab med Vevox
Dublin City University (DCU), der ligger i den nordlige del af Dublin i Irland og er hjemsted for over 19.000 studerende, åbnede sine døre i 1980 og er nu blandt de 500 bedste universiteter i verden.
DCU har brugt Vevox siden begyndelsen af 2020 efter resultaterne af en national undersøgelse, der blev gennemført blandt alle ansatte og studerende i Irland i 2019. Formålet med undersøgelsen var at forstå, hvordan de følte sig omkring deres digitale oplevelse af undervisning og læring. Rob Lowney, læringsteknolog hos DCU, så sammen med sit team på resultaterne for de ansatte, og det blev klart, at de ansatte brugte forskellige typer af værktøjer til afstemning og publikumsinddragelse.
Rob og det øvrige team forstod derefter, at der var et klart behov for et værktøj til publikumsengagement, så de besluttede at afprøve et centralt institutionelt værktøj og begyndte derfor udrulningen af Vevox.
Introduktion til Vevox som et centraliseret afstemningsværktøj
Rob arbejder i en central enhed på universitetet og yder støtte, vejledning og faglig udvikling til alle undervisere på DCU for at hjælpe dem med at udvikle deres undervisningspraksis. Han har en særlig interesse i at hjælpe undervisere med at bruge læringsteknologier i deres undervisning for at forbedre de studerendes læringsoplevelse.
Rob er altid drevet af pædagogik først og er forsigtig med ikke bare at tage den nye teknologi til sig, der kommer frem. Han blev første gang opmærksom på Vevox i 2018 på konferencen Association for Learning Technology (ALT), hvor Vevox var sponsor. Rob brugte Vevox som deltager på ALT og blev slået af, hvor brugervenligt og enkelt det var at bruge, hvilket er super vigtigt for personale og studerende.
Robs enhedschef på DCU havde også brugt Vevox før, og de var begge imponerede over, at Vevox blev brugt på ALT – hvis en førende forening bruger det, så ved man, at det er et godt værktøj. DCU havde aldrig haft et institutionelt afstemningsværktøj, men på grund af 2019-undersøgelsen var Rob og teamet klar over, at underviserne individuelt havde brugt forskellige løsninger tidligere. Det var ikke helt klart for Rob, præcis hvilke værktøjer medarbejderne brugte, og om de brugte gratis eller betalte værktøjer. Derfor vidste de, at de var nødt til at afprøve en centraliseret løsning, og de startede et Vevox-pilotprojekt i begyndelsen af 2020.
Hvad kan Rob lide ved Vevox?
Der er over 200 aktive Vevox-brugere på DCU, og mange af de ting, Rob kan lide ved Vevox, deles af det bredere team og personalet på universitetet, som de årlige evalueringer af Vevox viser.
Brugervenlighed
Både undervisere og studerende synes, at Vevox er meget nemt at bruge, og Rob kan især godt lide værktøjets design og brugerflade. For Rob er det vigtige funktioner, for når man bruger teknologi i en undervisningssession til at forbedre læringen, skal værktøjet være nemt at bruge, så de studerende bruger deres mentale energi på at besvare spørgsmål i stedet for at finde ud af, hvordan værktøjet fungerer.
Partnerskab med Vevox-teamet
Rob og de andre medarbejdere på DCU sætter stor pris på det høje niveau af support, som Vevox-teamet giver dem. De får en følelse af partnerskab med Vevox-teamet og føler, at Vevox virkelig ønsker, at medarbejdere og studerende på DCU skal have en god oplevelse, når de bruger værktøjet, og at der altid er råd og hjælp at hente.
Alt i alt kan Rob rigtig godt lide de fordele, som Vevox giver til undervisning og læring, og den indsigt, som det kan give underviserne.
”Vevox' niveau af support, undervisningsmateriale og hjælpsomhed er noget af det bedste, jeg nogensinde har oplevet fra en edtech-leverandør.
Rob Lowney, Learning Technologist
Afstemning er fremtrædende
Afstemninger er stort set den mest fremtrædende funktion, der bruges af underviserne på DCU, og Rob siger, at der er et par grunde til det.
Som leder af implementeringen af Vevox på DCU var Rob bevidst om, at dette nye værktøj skulle introduceres langsomt og sikkert til underviserne. Han ville sikre sig, at han ikke kastede for meget på underviserne for tidligt, så i starten fokuserede han udelukkende på at promovere afstemningsaspektet af Vevox.
Robs tankegang bag dette var, at han vidste, at undervisere virkelig gerne ville teste de studerendes forståelse og lytte til deres meninger – og det er et par af de grundlæggende engagementstrategier, som afstemninger imødekommer.
Langsomt og sikkert ser Rob dog nu, at andre funktioner som Q&A og surveys bliver brugt mere og mere – og Rob selv implementerer nu survey-funktionen i Vevox, mens han selv underviser, og åbner den i slutningen af en session for at få øjeblikkelig feedback i realtid på, hvordan sessionen er gået.
Anonymitet øger engagementet
I det store hele mener Rob, at anonymitet er den største funktion, der er med til at øge de studerendes engagement. På DCU er Vevox indstillet til anonymitet som standard, og Rob ved fra uddannelseslitteratur på dette område, at når de studerende har denne sikkerhed for anonymitet, er de meget mere tilbøjelige til at engagere sig og give ærlige, autentiske svar.
De studerende føler sig trygge ved at svare på spørgsmål, når de ikke er identificeret, fordi de ved, at selv om de svarer forkert på et spørgsmål, bliver de ikke identificeret eller kategoriseret som værende forkerte. Rob mener, at denne mulighed for at være anonym giver de studerende stor tryghed til at svare frit – især når de bliver stillet åbne spørgsmål.
Rob mener også, at anonymitet har været meget vigtigt for at sikre mangfoldighed, da det giver studerende med alle baggrunde og evner mulighed for at deltage.
”Vevox giver lige vilkår for alle, og alle kan blive hørt.
Rob Lowney, Learning Technologist
Større engagement i store hold
Før de fik adgang til Vevox på DCU, havde nogle undervisere svært ved at få de studerende til at engagere sig i store hold, og underviserne følte sig nogle gange meget fjerne fra de studerende som følge heraf. Rob siger, at det til tider kan være svært for underviserne at måle forståelsen i en stor forelæsningssal, men ved at bruge Vevox bliver de studerende mere engagerede.
Rob mener også, at Vevox er fantastisk til at hjælpe de studerende med at engagere sig, uanset om de undervises online eller personligt. Underviserne er nu i stand til at opnå et højt engagement, og når forskellige meninger i en stor gruppe kan samles og deles, får hele gruppen gavn af det, og der sker en større læring som følge heraf.
Derudover siger Rob, at Vevox også giver underviserne indsigt i, hvordan de studerende lærer, hvilke emner de finder svære og meget mere – hvilket betyder, at underviserne kan planlægge og tilpasse deres undervisning i overensstemmelse hermed og flytte rundt på tingene for at sikre, at de imødekommer de studerendes behov.
”Tidligere ville undervisere ikke have været i stand til at få indsigt så let og hurtigt uden Vevox.
Rob Lowney, Learning Technologist
De studerendes fagforening bruger Vevox
Da COVID-19-pandemien gik ind i en ny fase, genoptog de fleste studerende undervisningen på campus, men nogle var stadig nødt til at blive hjemme. Derfor begyndte DCU’s Students’ Union at afholde deres studenterråd på en hybrid måde – med nogle deltagere i et auditorium og resten på afstand via Zoom.
De valgte at bruge Vevox som afstemningsværktøj, når der skulle stemmes om forslag, da det gav alle repræsentanter, uanset hvor de kom fra, mulighed for at deltage og stemme om det forslag, der blev stillet til rådet.
Rob siger, at det var fantastisk at se Vevox blive brugt i en sammenhæng, som han ikke oprindeligt havde forestillet sig – og han følte, at det understregede, hvor positivt Vevox er blevet modtaget af de studerende, som tydeligvis kan se værdien af værktøjet og ønsker at anvende det i forskellige sammenhænge og situationer.
”De studerendes følelser for Vevox er et ekko af alle undervisernes holdning - de kan virkelig godt lide værktøjet og nyder de timer, hvor Vevox bruges. Vevox giver fornyet energi i undervisningen og bryder monotonien ved simpel transmissionslæring.
Rob Lowney, Learning Technologist
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner Vevox på: Education Stories: DCU
Viducon og Vevox
Vi er Vevox’ danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere Vevox ressourcer
Du kan få overblik på siden Vevox ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers