University of Dundee i det østlige Skotland er konsekvent rangeret blandt de bedste offentlige forskningsuniversiteter i Storbritannien og er hjemsted for ca. 14.000 studerende på bachelor- og kandidatniveau. Med en rig historie, der går tilbage til 1881, har universitetet i dag tre campusser og næsten 3.000 fakultetsmedlemmer og medarbejdere.
Præstationer
- 14.000 studerende
- 3.000 medarbejdere
- 29.000 videoer migreret

Udfordringen: et voksende videobibliotek
I 2018 gennemførte universitetet sin første søgning efter et video management system for at støtte sit formål om at forandre liv, globalt og lokalt, gennem skabelse, deling og anvendelse af viden. Videooptagelse af forelæsninger (lecture capture) var blevet almindeligt blandt professorer, der havde opbygget et stort videobibliotek. I mangel af et centralt arkiv brugte fakultetet forskellige teknologier, såsom Kaltura og Vimeo, til videodeling og -lagring. Efterhånden som biblioteket – og de overflødige platforminvesteringer – voksede, blev den fragmenterede tilgang uholdbar og krævede i bund og grund, at it-medarbejderne uddannede fakultetet og ydede support til dobbelte tjenester. Universitetet erkendte også, at tilgangen kun i ringe grad opfyldte de studerendes behov for tilgængelighed.
Søgningen førte til, at universitetet valgte en enkelt udbyder af lecture capture. Professorer satte pris på muligheden for at optage og uploade fra samme platform, og studerende kunne lide at have adgang til forelæsningshistorik gennem et enkelt bibliotek.
I løbet af de følgende fire år oplevede universitetet imidlertid problemer med leverandørens pålidelighed. Konsekvenserne af problemerne spændte fra, at IT-teamet måtte sende AV-folk ud til undervisningslokalerne midt i en forelæsning, til at hele forelæsninger gik tabt og måtte genoptages. Derudover fandt universitetet, at der manglede rettidig kundesupport, og at man ofte måtte vente til næste dag for at modtage Tier 2-support offshore. Unøjagtigheder i tekstningen forstyrrede læringen yderligere.
“Det er vigtigt, at vores team har tillid til de teknologiske platforme og tjenester, vi leverer til universitetets akademiske miljø,” siger Laura Hall, Service Delivery Manager ved University of Dundee.
Løsningen: Panopto Video Management System
I sin søgen efter et video management system satte universitetet to vigtige kriterier øverst på listen: For det første en stabil, brugervenlig platform og for det andet stærke tilgængeligheds- og tekstningsfunktioner til støtte for det globale campusfællesskab, som var vokset til at repræsentere 145 lande.
Universitetet valgte video management systemet Panopto med henvisning til platformens intuitive brugergrænseflade og stærke tilgængelighedsfunktioner. Mange fakultetsmedlemmer, der havde erfaring med platformen på tidligere institutioner, var begejstrede for at bruge den igen i Dundee. Stephen Bruce, UG Learning Design and Technology Lead på University of Dundee, sagde: “Jeg brugte det på min sidste institution, så jeg var glad for at høre, at universitetet ville gå over til Panopto.”
Implementering af Panopto
Universitetet planlagde omhyggeligt migrationen til Panopto til at begynde i slutningen af det akademiske år 2023-2024 med det mål at være oppe at køre med den nye platform i begyndelsen af det akademiske år 2024-2025. Den tekniske implementering, som omfattede overførsel af videobiblioteket, der var vokset til næsten 29.000 videoer, blev styret og ledet af Panoptos serviceleveranceteam.
Integrationen af Panopto med Learning Management System Blackboard, eller ‘My Dundee’, var nøglen til at nå et af målene for brugervenlighed: at underviserne kunne starte Panoptos optager inde fra LMS’et. Denne funktion, der er integreret i undervisningen, eliminerede behovet for separate og overflødige optagelsesrum til lecture capture og minimerede forstyrrelser i undervisningen.
Alsidige og intuitive krav til medicinstudiet
En anden vigtig forudsætning for implementeringen var at sikre, at universitetets School of Medicine’s unikke videobehov blev opfyldt. Lægeskolen, som er den første i Skotland og den anden i Storbritannien, har 1.500 studerende, og kurserne foregår både på campus og på Ninewells Hospital.
Videooptagelse af forelæsninger spiller en afgørende rolle i lægestudiets pensum og fungerer som en værdifuld hjælp til de studerende. Med forelæsninger på hospitalet, der leveres af en kombination af universitetslærere og sundhedspersonale – ofte med brug af både hospitalets og universitetets computere – var Panoptos alsidige platform og intuitive brugeroplevelse en særlig fordel.
Derudover giver hospitalets tempofyldte, virkelighedsnære forelæsningssal ikke meget plads til afbrydelser som følge af tekniske udfordringer. I stedet stiller universitetet dedikerede teknologifakulteter til rådighed for strategisk implementering af hardware- og softwareløsninger, der sikrer, at al teknologi fungerer som forventet, så viden kan indfanges, streames, deles og vises fuldt ud.
Teknologiteamet implementerede en løsning med Blackboard, Panopto og Extron streaming media processors (SMP) for at levere en forbedret oplevelse for både fakultetet og de studerende på medicinstudiet. Fakultetet værdsætter stabiliteten og letheden ved automatiseret lecture capture fra flere enheder, og de studerende sætter pris på strømlinet adgang til de forelæsninger, der er mest relevante for deres studieår. “Med Panopto har vi nu overensstemmelse mellem Blackboard Virtual Learning Environment (VLE) og videobiblioteket,” siger Bruce og tilføjer: “Det er et stort skridt fremad.”
Tilgængelighed for universitetets globale fællesskab
Ud over at bringe rige globale erfaringer og perspektiver til de studerende, bringer universitetets mangfoldige fakultet flere dialekter og accenter til forelæsningerne. Denne brede vifte af sprog skaber en praktisk udfordring for software: at fortolke taleren for at producere nøjagtige billedtekster. Heldigvis er universitetet med Panopto i stand til at tilbyde mere tilgængelige og inkluderende uddannelsesoplevelser til de studerende. Dens robuste tilgængelighedsfunktioner, som automatisk talegenkendelse (ASR), skaber billedtekster i realtid på mere end tyve sprog.
“Lydkvaliteten er bedre, så underteksterne er af en bedre standard, fordi de to ting går hånd i hånd”, siger Ed Wood, Educational Technologist ved University of Dundee.
Påvirkningen
“En ting, jeg har lagt mærke til, er kvaliteten af underteksterne”, tilføjer Dr. Richard Holme fra University of Dundee og fortsætter: “De er virkelig præcise. For mig er Panopto en stor fordel for tilgængeligheden og for undervisning, læring og de studerendes oplevelse.
Under implementeringen blev både IT- og medicinstudiepersonalet positivt overrasket over nøjagtigheden af Panopto ASR for medicinske termer, forkortelser og akronymer. “For eksempel blev medicinske termer, der blev talt med skotsk accent, tekstet korrekt, og det havde vi ærligt talt ikke forventet. Vi besluttede at skifte til Panopto-tekster til hele vores videobibliotek, fordi kvaliteten var bedre,” fortæller Hall.
Derudover har studerende rapporteret, at Panopto-videofremviserens enkle layout gør tilgængelighedsfunktioner, notetagning og kapitler mere fremtrædende, hvilket bidrager til platformens overordnede brugervenlighed.
Et kig fremad
Med Panopto på plads er dybere integrationer med universitetsteknologier som Microsoft Teams næste punkt på dagsordenen. Disse integrationer vil imødekomme de studerendes fleksibilitetspræferencer og skabe flere muligheder for fjernundervisning og livestreaming-moduler.
Desuden forestiller IT-teamet sig en strømlinet proces til lecture capture, hvor underviserne nemt kan starte optagelser ved at trække deres ID-badge ved katederet. “Denne løsning vil kræve koordinering med andre tjenester som vores skemalægning samt ny AV-hardware,” forklarer Jonathan Walker, Learning Spaces Technology Support Team Manager på University of Dundee. “Men Panopto holder disse muligheder åbne.”
Universitetet undersøger også den rolle, som kunstig intelligens spiller for fakultetets og de studerendes oplevelse. Et koncept, der i øjeblikket undersøges, er oprettelsen af en generativ pre-trained transformer (GPT)-model, der udelukkende produceres ved at indtage universitetsspecifikke data, som f.eks. intern forskning og selvfølgelig forelæsningstekster.
“Jeg elsker Panopto”, opsummerer Bruce og tilføjer: “Det bringer læring på sporet.”
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner Panopto på: University of Dundee
Viducon og Panopto
Vi er Panoptos danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere Panopto ressourcer
Du kan få overblik på siden Panopto ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers