Panopto, en AI-drevet virksomhed til at skabe og administrere video, har købt Elai, en AI-tekst-til-video-platform, i et forsøg på at løse nogle af de udfordringer, som indholdsskabere og online studerende står over for. Panoptos CEO, Jason Beem, talte med Middle Market Growth om den rolle, Elai vil spille i deres økosystem for indholdsskabelse, de nye AI-applikationer, som Panopto er ved at udvikle, og meget mere.
MMG: Hvad tiltrak oprindeligt Panopto til Elai?
Jason Beem: Vi har været på AI-området i mere end fem år med dele af vores applikation, selv før det blev kaldt AI. Men vi har længe kigget på forskellige AI-funktioner til skabelse af forretningsindhold. Vi har masser af indhold på vores platform, både på uddannelsessiden og virksomhedssiden, men hvordan gør vi det lettere for indholdsskabere eller de mennesker, der driver læring i en virksomhed eller på et universitet, at skabe det indhold? Så vi brugte masser af tid på at se på AI-teknologier og kiggede på omkring 20 virksomheder, der skaber AI-indhold, og Elai kom øverst på listen – især fordi deres teknologi med AI-genererede avatarer, stemmer og interaktivitet stemte overens med vores mål. Integrationen af Eli’s avancerede AI-funktioner tilføjer en betydelig værdi til vores tilbud og forbedrer kundeoplevelsen for vores eksisterende og fremtidige kunder.
MMG: Kan du dele nogle punkter fra din strategi for at integrere Elai i dine aktiviteter?
JB: Jeg har en omfattende baggrund inden for M&A, og jeg har faktisk kørt over 20 opkøb og integrationer i mit tidligere liv. En af de vigtigste ting er at se på det ud fra to aspekter. Der er virksomheds- eller medarbejderintegrationen, og så er der den anden side, som er den faktiske teknologiintegration i din platform. De er begge lige vigtige. For det første arbejder holdene fra begge virksomheder allerede sammen og er allerede ved at blive integreret. Elais team deltog i et all-hands-møde stort set dagen efter, at vi havde opkøbt dem. Og den kulturelle integration er meget vigtig for at sikre, at vi har et stabilt arbejdsmiljø og en stabil virksomhed.
På den tekniske side fokuserer vi først på at integrere en single sign-on, der giver vores kunder problemfri adgang til applikationen, så der ikke er en klodset login-proces. Vi tror, at vi vil have det færdigt og udrullet til vores kunder inden for de næste seks til otte uger, så de straks kan drage fordel af teknologien. Den anden fase er virkelig den fulde platformintegration, og den er lidt mere kompleks. Det tager meget længere tid at integrere alle Elais funktioner i platformen, så det ser ud og føles som én applikation. Det kommer til at tage omkring seks måneder at få det færdigt. Og igen, jeg har lavet mange af disse ting tidligere, og det er faktisk meget hurtigt for en teknisk integration. Vi bruger masser af ressourcer på at få det til at gå så hurtigt som muligt.
”En af de vigtigste ting er at se på (M&A) ud fra to aspekter. Der er virksomheds- eller medarbejderintegrationen, og så er der den anden side, som er den faktiske teknologiintegration i din platform.
MMG: Hvordan planlægger I at forfølge væksten, og hvordan afspejler disse strategier situationen for innovation inden for videoskabelse i dag?
JB: Strategien er at udnytte den førende position på markedet for videoplatforme og styrke den med Elais AI-kapacitet. Den kombinerede platform skaber et unikt tilbud, der er særligt fordelagtigt for både videregående uddannelser og virksomheder. Denne kombination af de to virksomheder er ikke noget, man ser på markedet lige nu. Så vi bliver det første AI-genererede videofirma, der også har en platform, hvor man kan gemme disse videoer, forbedre dem og derefter lægge dem i et format og på en platform, der gør dem nemme at bruge. Vi er de første på markedet med dette.
MMG: Hvad er nogle af de udfordringer, du står over for inden for AI-drevet teknologi og løsninger, og hvordan planlægger du at skabe vækst på trods af dem?
JB: Det er klart, at AI er hot lige nu, og at innovationstempoet er højt. Der er mange gode virksomheder derude, som eksperimenterer med det. De fleste af disse virksomheder er meget små. De er nystartede. De har ikke meget finansiering. Meget få af dem har en robust infrastruktur til at kunne fortsætte med at innovere i det tempo, som markedet kræver. Det er her, vi skiller os ud fra de fleste af konkurrenterne. Panopto er i en meget, meget god finansiel position. Vi er meget rentable. Vi har eksisteret i lang tid. Vi har pengene og ressourcerne til at bruge på innovation og udvikling, hvor andre ikke kan, og det gør det til en game changer for os, så vi kan blive ved med at skubbe penge ind i dette område. Det tror jeg ikke, andre kan gøre.
MMG: Er der nye AI-applikationer, som I overvejer at bygge og implementere i den nærmeste fremtid?
JB: Der er en række ting, vi er meget interesserede i at eksperimentere med lige nu. En af de ting, vi kigger på: Fordi vi har været i videobranchen så længe, ser vi en adfærdsændring hos folk, der lærer, da den nuværende generation går på universitetet, får deres grader og derefter går ud på arbejdsmarkedet. Vi kan se, at denne generation kan lide kortere videoer. Når de går ind til en 60 minutters forelæsning på universitetet, zoner de ud efter 15-20 minutter. Så det, vi tror, ville være meget værdifuldt for denne generation og endda ældre generationer som mig, er at kunne tage en 60-minutters forelæsning eller en 60-minutters træningsvideo, dele den op i temaer og få AI’en til at skabe kortere videoer – kald det en TikTok-video, eller hvad du nu vil kalde det. Så det er et område, vi fokuserer på lige nu, for automatisk at skabe de små bidder og temavideoer, der faktisk kan skabe værdi for de studerende.
En anden ting, vi eksperimenterer med i udviklingen, og som vi endda kigger ud for at finde via opkøb, er at skabe mere avanceret interaktivitet. Det betyder AI-genererede quizzer, flashcards, noter og lignende, så den studerende kan se videoen og derefter gå tilbage og gennemgå den, før de tager testen, så de fastholder informationen.
Det sidste område, jeg vil nævne, som vi kigger på lige nu, er AI-anbefalinger, hvor en studerende eller en lærende i en virksomhed, mens de træner og ser videoer og tager quizzer, kan få AI til at se på, hvordan de tester. Og hvor de ikke tester så godt, kan AI automatisk anbefale yderligere indhold om det samme emne, som allerede er tilgængeligt i den pågældende virksomhed eller på det pågældende universitet, og begynde at fodre den studerende med yderligere indhold, så de kan forbedre deres fastholdelse af viden.
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af ACG’s Associate Editor Hilary Collins på: Dealmaker Q&A: Panopto’s Jason Beem on Acquiring Elai
Viducon og Panopto
Vi er Panoptos danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere Panopto ressourcer
Du kan få overblik på siden Panopto ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers