TECHCOLLEGE er en nordjysk erhvervsskole med 3 forskellige studieretninger: EUD, EUX og HTX. Skolen rummer 11 HTX-studieretninger, 18 EUX-uddannelser og over 30 erhvervsuddannelser. Afdelingerne er placeret i Aalborg, Nørresundby og Hobro.

I denne case vil der belyses, hvordan TECHCOLLEGE har formået at inkorporere online undervisning i hverdagen i form af videoer med Panopto.

Vi fik muligheden for at snakke med Palle Nielsen, der er IT pædagogisk medarbejder på TECHCOLLEGE, om hvordan de benytter online undervisning og hvordan Panopto har hjulpet dem efter Covid-19.

Brug af video i undervisningen

Palle forklarer: ”Altså de fleste har lavet instruktioner. Det vil sige, at kokken han har taget en kokkekniv frem og begyndt at lave mad-videoer og sådan er der rigtig mange af lærerne, der har lavet den tilgang til det. Der er også nogle enkelte, der er gået et andet skridt med at lave elevvideoer og lade eleverne lave videoerne. Frisørerne har f.eks. haft stor succes med at lave klippe videoer, hvor de har et dukkehoved som de har taget med hjem, og så lavet videoer af, hvordan de har klippet forskellige ting og sat hår op osv. Så det [brug af video i undervisningen] har i hvert fald fået et boost i corona-tiden, uden tvivl.”

TECHCOLLEGE er én af nu mange danske uddannelsesinstitutioner, der i forbindelse med COVID-19 har kunne drage fordel af at adgangen til Panopto, som de har købt hos Viducon. Panopto er en videoløsning der, ud over mange andre sofistikerede videoværktøjer, giver deres undervisere muligheden for at lave flipped learning videoer og uploade dem direkte til Moodle, som er skolens LMS. Det at have en videoløsning direkte integreret i skolens LMS, har styrket vækstbetingelserne for videobaseret læring.

”Vi har kombineret Panopto med Moodle, men vi har ikke en stærk kultur endnu, hvor alle bruger det. De fleste, der har integreret de her ting [Panopto], kan godt se, at det er smart, at videoen så bliver embedded i deres læringsrum. Så den dobbeltfunktion ved at ikke nok med, at de kan optage en video, ligesom de kan på Youtube osv., så kan de faktisk integrere videoen med deres uddannelse og med deres planer, sådan så Moodle bliver mere spændende på den måde.”

TECHCOLLEGEs fremtidsplaner

Palle er sikker på, at deres tilgang til video og Panopto kommer til at vokse mere i fremtiden. TECHCOLLEGE benytter allerede kameraer til nogle specifikke studieretninger som elektrikeruddannelsen, som bare skal kobles til Panopto for at TECHCOLLEGE kan få fuld benyttelse af hybrid learning. Vi spurgte Palle om, hvad TECHCOLLEGEs fremtidsplaner var inden for video i undervisningen.

Palle svarede: ”Der er flere, der har efterspurgt at kunne optage deres klasseundervisning. Elektrikerne de sidder med nogle 360 grader kameraer i loftet som de sidder og arbejder med alligevel, så dem kunne de godt tænke sig at få koblet op til Panopto. Så der arbejder vi lidt på en løsning at kunne det. Så underviseren bare kan gå ind og fjernstyre det kamera, så det er den vej, de gerne vil lave hybrid learning til dem, der er syge den dag, kan få muligheden for at komme med. Men angående tilgangen så vil vi bruge flipped learning så underviserne har lavet selve instruktionen, som eleverne ser derhjemme og når de så kommer, så er de klar til at snakke om emnet, i stedet for at de kommer og skal få det hele at vide. Den tilgang vokser mere og mere, og det er hvad vi regner med kommer til at ske.”

Afrunding

For at afrunde ud fra hvad Palle nævner, så er TECHCOLLEGE utrolig agile og har tolket de nye Covid-19 retningslinjer strålende. Der kan forekomme mange problemstillinger med opsætning og optagelse af online undervisning, hvis det skal være professionelt og ikke gå på kompromis med elevernes læringsbetingelser. Vi er glade for, at Panopto har kunnet hjælpe TECHCOLLEGE i deres håndtering af undervisning.