D2L Brightspace i Danmark

Velkommen til vores side om D2L Brightspace i Danmark. Læringsplatformen Brightspace er designet til at skabe en engagerende og personlig læringsoplevelse for alle brugere, uanset om det er i skoler, universiteter eller virksomheder. Med sin intuitive brugervenlighed og avancerede funktioner gør Brightspace det nemt for undervisere at skabe, levere og administrere kurser, samtidig med at det giver studerende og medarbejdere de værktøjer, de har brug for for at lykkes.

Vi er stolte af at kunne tilbyde D2L Brightspace som en del af vores løsninger og ser frem til at hjælpe dig med at transformere din læringsoplevelse. Nedenfor kan du læse mere om, hvordan Aarhus Universitet og DTU bruger D2L Brightspace i Danmark. Du får også en programserie, der tager step for step i migrationen fra Moodle til Brightspace. Først får du dog et link til, da det hele startede mellem D2L og Viducon:

Før mig til pressemeddelelsen om D2L og Viducon
D2L Brightspace i Danmark med Viducon

Foto: Søren Kjeldgaard

Aarhus Universitet – Bygger morgendagens universitet

Aarhus Universitet, med over 38.000 studerende, ønskede at forbedre både fysiske og digitale læringsmiljøer. Deres tidligere Learning Management System (LMS) var utilstrækkeligt til at støtte effektiv kommunikation og feedback mellem undervisere og studerende.

Universitetet valgte D2L Brightspace som deres nye LMS på grund af dets brugervenlighed og automatisering. Brightspace tillod en problemfri migration og automatisering af handlinger for studerende, hvilket forbedrede læringsoplevelsen. Resultatet var en vellykket overgang til Brightspace, hvilket muliggjorde innovative digitale læringsoplevelser og forbedret engagement blandt studerende.

I den ene boks herunder har du mulighed for at blive ført til hele casen med Anders Hyldig, Head of Educational IT. I den anden boks bliver du ført til Aarhus Universitets hjemmeside om Brightspace:

Før mig til casen med Aarhus Universitet
Før mig til Aarhus Universitets side om Brightspace

DTU – Håndtering af læringsplatformen

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) implementerede Brightspace som deres læringsplatform, DTU Learn. For at sikre effektiv administration og støtte for platformen etablerede DTU en styringsstruktur i 2021. DTU havde behov for at definere processer og supportstrukturer for at sikre, at DTU Learn kunne opfylde læringsmålene. Dette omfattede at etablere procedurer for daglig drift, kontaktpersoner og support.

DTU udviklede et omfattende dokument, der beskriver brugen af DTU Learn, herunder formål, succeskriterier, organisatorisk overblik, ændringsprocedurer og roller. Dette dokument blev udarbejdet i samarbejde med HR, IT, studenterkonsulenter og D2L. Styringsstrukturen for DTU Learn giver klar vejledning og forbedrer effektiviteten i daglige opgaver. Den sikrer også kontinuitet ved onboarding af nye teammedlemmer og gør det lettere at identificere kontaktpersoner. Strukturen gennemgås og opdateres løbende for at afspejle organisatoriske ændringer.

I boksen herunder har mulighed for blive ført til hele casen med Asad Naqvi, System Manager:

Før mig til casen med DTU

Foto: Vibeke Hempler

Programserien 'At navigere i skiftet fra Moodle til D2L Brightspace'

“Før vi valgte Brightspace, brugte vi Moodle som vores LMS. Som open source-løsning var der flere grunde til, at Moodle ikke var bæredygtig for os” – Mark Schneider, Director of Learning Technology, NAIT. I 2023 valgte NAIT D2L Brightspace til at erstatte Moodle som deres nye learning management system (LMS). I denne programserie af fire får du alt fra overvejelser om skifte til implementering og efterfølgende refleksion:

  • I den første del fortæller Mark om sin indledende tøven omkring migrationen, de Brightspace-funktioner, han er mest begejstret for, og hvordan det har været at arbejde med D2L.
  • I den anden del går Mark i dybden med migrationsprocessen og fortæller, hvordan det var at flytte indhold fra et learning management-system til et andet.
  • I den tredje del fortæller Mark om den omfattende uddannelsesplan, der blev implementeret for at sikre en gnidningsløs overgang for fakultetet, personalet og de studerende.
  • I den fjerde og sidste del reflekterer Mark over hele migrationsprocessen og deler erfaringer og råd til dem, der ønsker at foretage et lignende skift.

I boksen herunder har mulighed for blive ført til første del i programserien med Mark Schneider, Director of Learning Technology:

Før mig til første del i programserien