Inden for de videregående uddannelser kæmper institutionerne med en række budgetmæssige udfordringer, der har stor indflydelse på deres økonomiske stabilitet. Fra faldende tilmeldingstal og reduceret offentlig finansiering til stigende driftsomkostninger og ændret demografi – en række eksterne pres får universiteter og højere læreanstalter til at søge måder at reducere udgifterne på uden at ofre uddannelseskvaliteten.

Her er et kig på fire udfordringer, der påvirker budgetterne for videregående uddannelsesinstitutioner i dag, og hvordan et video content management system (VCMS) kan hjælpe universiteter med at gøre mere med mindre.

Reduceret statslig finansiering

BDO’s 2024 CFO Outlook Survey afslører en bekymrende tendens: et fald på 20% i den offentlige finansiering af videregående uddannelser i løbet af det seneste årti. Denne reduktion lægger pres på institutionerne for at finde alternative indtægtskilder til at opretholde driften og opretholde uddannelsesstandarderne.

Denne mangel på investeringer betyder, at en større del af udgifterne til videregående uddannelse falder på studerende og familier, hvilket driver den nuværende studielånskrise og en øget efterspørgsel efter økonomisk støtte.

 

Øget efterspørgsel efter økonomisk støtte

Efterspørgslen på økonomisk støtte til institutioner er større end nogensinde. BDO’s undersøgelser viser en årlig stigning på ca. 7 % i antallet af ansøgninger om økonomisk støtte, hvilket lægger yderligere pres på institutionernes budgetter, når de skal allokere midler til stipendier og legater, samtidig med at de opretholder vigtige tjenester.

 

Stigende driftsomkostninger

De videregående uddannelsesinstitutioners driftsomkostninger stiger – og der er rift om pladsen.

Fakultetslønninger, vedligeholdelse af faciliteter, teknologiske opgraderinger og støtte til studerende er blandt de udgifter, der stiger støt år efter år. Forskning viser, at driftsomkostningerne stiger med en gennemsnitlig årlig rate på ca. 3 %. Med en kumulativ sats vil driftsomkostningerne på fireårige institutioner stige med næsten 12 % fra tidspunktet for en førsteårsstuderendes indskrivning til afslutningen af den pågældende årgang.

 

Faldende indskrivningsrater

Ændrede demografiske forhold, herunder faldende fødselstal og øget konkurrence, har skabt et mærkbart fald i antallet af studerende på institutionerne. BDO’s 2024 CFO Outlook Survey viser et gennemsnitligt fald i indskrivningsraten på 5% i løbet af de sidste fem år.

Pandemien har også haft en direkte indvirkning på indskrivningen, da en ny generation af kommende universitetsstuderende ser ud til at være mindre klar end de studerende, der blev indskrevet i årene før pandemien. HigherEd Dive rapporterer om et stigende antal studerende, der mangler vigtige benchmarks for universitetsparathed. Denne forskel kan føre til, at færre studerende kommer på unversitet, og at de, der kommer ind, står over for en svær overgang, som i sidste ende kan sænke antallet af fastholdte og færdiguddannede.

 

Hvordan kan et VCMS hjælpe institutioner med at håndtere budgetudfordringer?

Da mange institutioner kæmper for at opretholde fysiske faciliteter, tilbyder software til optagelse af forelæsninger en alternativ løsning. Optaget undervisning betyder, at der kræves mindre plads i undervisningslokalerne. Og med den øgede efterspørgsel på videolæring kan universiteterne måske eliminere ubrugt eller spildt plads i undervisningslokalerne.

Efterhånden som tilmeldingerne falder, vil mange skoler og universiteter opleve et større behov for at sikre, at programmerne er designet til at opfylde de studerendes forventninger. Nutidens studerende kræver mere fleksible læringsoplevelser, hvilket har fremmet en stigning i online, hybrid og blended learning. Da institutionerne stræber efter at opfylde de studerendes forskellige behov, giver fleksibiliteten i videolæringsplatforme universiteterne mulighed for at nå de studerende, uanset hvor de er, og på deres præmisser.

Professorer, der bruger et VCMS, kan skabe en engagerende online læringsoplevelse ved blot at trykke på optag. Muligheden for at optage alle personlige forelæsninger giver de studerende mulighed for at gå tilbage og gennemgå lektionerne, når de vil og i deres eget tempo. Og når underviserne kan bruge mindre tid på at repetere det, de har lært i undervisningslokalet, kan det potentielt reducere behovet for personlig kontortid – og dermed skabe mere tid til undervisning i undervisningslokalet eller mulighed for at optage forelæsninger, hvilket gør investeringer i værdifuld menneskelig kapital mere effektive.

 

Sådan kan Panopto hjælpe

I lyset af de aktuelle budgetudfordringer, som uddannelsesinstitutionerne står over for, udgør det øgede behov for virtuel læring en dobbelt mulighed og udfordring. Behovet for at designe og levere kurser, der integrerer synkront og asynkront læringsindhold, er mere afgørende end nogensinde. Men instruktører kan finde denne opgave skræmmende og tidskrævende uden de rigtige teknologiske værktøjer.

Siden 2017 har Panopto gjort det muligt for undervisere at berige de studerendes virtuelle læringsoplevelser. Gennem sine videosøgnings- og opdagelsesfunktioner forenkler Panopto ikke kun adgangen til optagede forelæsninger og kursusvideoer, men giver også de studerende mulighed for at tilpasse deres læringsrejse. Denne fleksibilitet giver institutionerne en værdifuld mulighed for at tilpasse sig det udviklende uddannelsesmiljø og imødekomme behovene hos en mangfoldig studentergruppe.

Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner Panopto på: How a VCMS Helps Institutions Address Budget Challenges

 

Viducon og Panopto

Vi er Panoptos danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.

Flere Panopto ressourcer

Du kan få overblik på siden Panopto ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:

Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers