Kunstig intelligens (AI) er ved at ændre uddannelserne, herunder hvordan vi underviser og lærer. En undersøgelse viste, at 22 % af de amerikanske undervisere på videregående uddannelser bruger AI i undervisningen. Mens institutioner overalt tester nye værktøjer, coacher undervisere i bedste praksis og udvikler etiske retningslinjer for brug af AI, er resultatet klart: AI i uddannelse er kommet for at blive.
Lyt til, hvad de studerende mener om AI
For at navigere i forandringerne er de studerendes stemmer vigtigst for dig som leder eller administrator af en videregående uddannelse. Når gymnasier og universiteter beslutter, hvordan de skal håndtere AI-værktøjer i undervisningen, skal de arbejde på at forstå de studerendes opfattelse af AI-værktøjer for at kunne informere om deres tilgang.
I dag har AI flere anvendelsesmuligheder inden for uddannelse end generativ og indholdsskabende. Forståelse af de studerendes perspektiver kan vejlede institutionerne i at implementere politikker, der er tilpasset de studerendes præferencer.
Undersøgelse af studerende om AI i uddannelse
For nylig offentliggjorde Panopto en undersøgelse, der viser, at universitetsstuderende har tillid til AI på tværs af brede kategorier af digitale læringsmiljøer og interaktioner. Dataene kommer fra 1500+ amerikanske institutioner fra College Pulse-studenterpanelet. Her er en oversigt over, hvad de studerende mener om AI-værktøjer, der påvirker deres læringsoplevelse.
AI i uddannelse kan personliggøre læring
AI kan gøre læring i digitale miljøer mere personlig. Panopto-undersøgelser viser, at 63% af de universitetsstuderende stoler på, at AI giver dem personlige anbefalinger til indhold. Og yderligere 59% stoler på, at AI gør dem opmærksomme på ting, de er gået glip af.
Hvis en studerende f.eks. ser en onlineforelæsning fra en undervisningssession, som han eller hun ikke kunne deltage i, kan et AI-værktøj anbefale en anden video eller online-ressource, som professoren har nævnt. Det kan også foreslå relevante YouTube-videoer eller artikler, der yderligere forklarer begreber, der er udforsket i forelæsningen, eller yderligere forelæsninger af den samme professor eller om lignende emner.
Fremtiden for personlig læring med AI ser lys ud. Den kan lette de studerendes personlige interaktion i det digitale læringsmiljø og vejlede om personlige studieplaner. Panoptos seneste forskning tyder på, at de studerende også har tillid til det.
Læring med chatbots
AI-chatbots tilbyder yderligere måder at personliggøre de studerendes digitale oplevelser på. Nutidens studerende er vant til at få hjælp på campus, og chatbots kan besvare spørgsmål og henvise de studerende til de ressourcer, de har brug for, når som helst.
Panoptos undersøgelse viste, at 25 % af de universitetsstuderende sagde, at chatbot-tutorer eller virtuelle assistenter hjalp med at besvare deres spørgsmål i realtid.
Ud over at give svar om uddannelsesprogrammer og individuelle kurser kan chatbots fremme de studerendes uddannelse ved at give øjeblikkelig feedback på opgaver og studiematerialer eller spore fremskridt.
Skab indhold med generativ AI
Generative AI-værktøjer som ChatGPT kan bekymre ledere af videregående uddannelser, og der vil løbende blive udviklet og revurderet nye retningslinjer. Det kan være betryggende at vide, at studerende fortsat er skeptiske over for generative AI-indholdsværktøjer. Af alle de AI-opgaver i Panoptos undersøgelse, som de studerende rangerede, var de mindst tilbøjelige til at stole på, at generativ AI ville generere præcist indhold (48 %). En undersøgelse foretaget af Forbes viste også, at 41 % af de studerende siger, at de altid redigerer AI-genereret indhold, mens 3 % siger, at de aldrig gør det.
De studerendes bevidsthed om generativ AI’s potentielle unøjagtigheder og ulemper kan være et vigtigt kontaktpunkt for undervisere og administratorer, der ønsker at tilpasse implementeringspolitikkerne. På grund af den voksende betydning af generativ AI i uddannelse og på arbejdspladsen kan det være et værdifuldt udgangspunkt at uddanne de studerende til at bruge værktøjerne på en etisk måde.
Tracking af videotransskriptioner
Når studerende ser kursusvideoer, f.eks. optagede forelæsninger, tilbyder AI en anden værdifuld studiehjælp: automatiseret video captioning og transskription. Disse funktioner blev måske oprindeligt designet med henblik på tilgængelighed, men nutidens studerende værdsætter dem overalt på campus. For eksempel siger 31% af de studerende, at automatiserede videotransskriptioner er nyttige for deres læring, og 28% siger, at AI-drevne videoresuméer er nyttige.
Panopto tilbyder automatiseret video captioning og transskription på mere end 20 globale sprog, så studerende kan få adgang til uddannelsesindhold med de ord, de kender bedst. AI-genererede captions, beskrivelser og udskrifter gør det lettere for alle studerende at interagere med onlineindhold.
Med Panopto Access AI kan videregående uddannelsesinstitutioner nemt tilslutte sig AI for at personliggøre hver studeredes oplevelse og forbedre forståelsen, hvilket øger engagementet og resultaterne. Den nye produkttilføjelse bruger AI til at generere resuméer på højt niveau, der hjælper brugerne med at navigere i videobiblioteker og nemt vælge indhold, der er relevant for deres læring. Brugerne kan få adgang til dybdegående video-resuméer for at gennemgå indholdet og styrke fastholdelsen, når de vælger en video. Administratorer kan også slå automatisk oversættelse til flere sprog og tekstning til for at skalere tilgængelig læring på hele campus. AI-drevne udskrifter fremhæver vigtige begreber og hjælper brugerne med at følge med, når materialet præsenteres.
Få mere at vide om Panopto AI i undervisningen
Panoptos AI-drevne videolæringsplatform skalerer tilgængelig læring uden for campus til mere end 1650 globale uddannelsesinstitutioner. Med transskriptioner og captioning til mere end 20 sprog, AI-drevet søgeordssøgning, der hjælper de studerende med at finde indhold hurtigt, og automatiske workflows til oversættelse af videoindhold, skalerer Panopto videolæring med en brugervenlig platform, der er specialbygget til uddannelse.
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner Panopto på: Uncovering Student Perceptions of AI in Education
Viducon og Panopto
Vi er Panoptos danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere Panopto ressourcer
Du kan få overblik på siden Panopto ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers