D2L’s eksperter Dr. Cristi Ford og Dr. Emma Zone analyserer de vigtigste indsigter fra rapporten »2025 Tyton and D2L Time for Class Report«.
Rapporten »Time for Class 2025« fra Tyton Partners og D2L giver et aktuelt og tankevækkende indblik i det skiftende landskab inden for videregående uddannelse. I takt med at institutionerne fortsætter med at navigere i den postpandemiske verden, fremkomsten af generativ AI og skiftende forventninger hos de studerende, giver rapporten vigtige indsigter i, hvordan undervisning og læring skal tilpasses.
Disse konklusioner er baseret på omfattende undersøgelsesdata fra over 3.000 studerende, undervisere og administratorer, og de peger på et klart mandat: institutionerne skal handle med både empati og intention for at imødekomme de moderne studerendes behov.
For at hjælpe med at uddybe resultaterne satte vi os sammen med Dr. Cristi Ford, Chief Learning Officer hos D2L, og Dr. Emma Zone, Senior Director of Academic Affairs hos D2L. Deres refleksioner afslører seks vigtige pointer, der er med til at forme fremtiden for videregående uddannelse.
1) Menneskeorienteret læring er vigtigere end nogensinde før
Et af de tydeligste signaler fra rapporten er, at både studerende og undervisere længes efter mere menneskelig kontakt. Undervisernes præference for ansigt til ansigt-undervisning steg fra 55 % i 2023 til 64 % i 2025, mens de studerendes præference for hybridundervisning steg fra 22 % til 29 %.

»Vi bliver bedt om at uddybe de menneskelige relationer, der er kernen i læring, selv når vi integrerer nye teknologier som generativ AI,« forklarede Dr. Ford. »Det er ikke nok at digitalisere uddannelse – vi skal humanisere den.«
Dr. Zone understregede, at denne ændring ikke handler om at afvise digitale værktøjer. Det handler snarere om at bruge dem til at understøtte meningsfuldt engagement.
»Folk ønsker at føle sig forbundet, uanset hvordan de lærer. Det betyder, at vi skal designe med henblik på engagement, ikke kun levering. Modaliteten er mindre vigtig end den følelse af tilhørsforhold og støtte, som de studerende føler.«
Dr. Ford tilføjede, at dette er særligt vigtigt for studerende med komplekse liv, såsom dem, der passer familiemedlemmer, arbejder fuldtid eller balancerer flere ansvarsområder.
»Studerende ønsker fleksibilitet, men de ønsker også ægte menneskelige kontaktpunkter med deres undervisere. Derfor er hybridmodeller så effektive – de tilbyder det bedste fra begge verdener.«
2) Generativ AI er her – men strategien halter bagefter
Rapporten viser, at 42 % af de studerende, 40 % af administratorerne og 30 % af underviserne nu bruger generative AI-værktøjer ugentligt eller dagligt. Alligevel har kun 28 % af institutionerne formelle AI-politikker på plads.
»Vi er forbi eksperimenteringsfasen,« sagde Dr. Ford. »AI er nu en del af det akademiske økosystem. Uden en strategi risikerer vi ulige adgang, øget arbejdsbyrde for underviserne og etisk uklarhed. Dette er ikke kun et teknologisk problem – det er også et pædagogisk problem.«
Dr. Zone påpegede, at selvom mange undervisere i starten rapporterer om øget arbejdsbyrde på grund af brugen af AI, begynder de, der bruger det oftere, at se reelle fordele.
»Der er en interessant spænding i dataene,« sagde Dr. Zone. »Fakultetsmedlemmer, der bruger AI dagligt, er mere tilbøjelige til at rapportere om et mindre arbejdspres. Det skyldes, at de lærer at bruge det til at strømline opgaver – bedømmelse, indholdsudvikling og endda personlig feedback.«
Dr. Ford fremhævede også vigtigheden af institutionel støtte. “Nogle universiteter træffer strategiske beslutninger om at tilbyde betalte versioner af AI-værktøjer som ChatGPT til alle fakultetsmedlemmer og studerende. Det er et klogt træk – det udjævner spillereglerne og muliggør en mere etisk og vejledt brug.”
Og selvom bekymringerne om snyd blandt studerende fortsat eksisterer, ser Dr. Zone en bredere mulighed.
»Ja, akademisk integritet er et problem. Men vi er også nødt til at tale om, hvordan AI kan understøtte dybere læring. Det handler ikke om at forbyde værktøjer – det handler om at lære de studerende at bruge dem ansvarligt og kreativt.«
3) Studerende ønsker karriereorienteret læring, men CBE implementeres sjældent på systemniveau
En slående indsigt fra rapporten er den voksende kløft mellem, hvad studerende ønsker, og hvad institutionerne i øjeblikket tilbyder. Hele 89 % af de studerende udtrykte interesse for at opnå ikke-akademiske kvalifikationer sideløbende med deres traditionelle uddannelser, hvilket tyder på en klar efterspørgsel efter mere fleksible, karriereorienterede læringsforløb. Alligevel har kun 2 % af institutionerne implementeret kompetencebaseret uddannelse (CBE) på tværs af alle afdelinger.
Dr. Ford fangede det presserende i denne kløft. »Det, vi ser her, er en enorm kløft mellem det, studerende efterspørger på markedet, og det, institutionerne tilbyder. Det er ikke kun en designudfordring – det er en relevanskris.«
Dr. Ford understregede, at institutionerne må genoverveje, hvordan de definerer og leverer værdi inden for videregående uddannelse. At indarbejde modulære kvalifikationer i læseplaner, tilpasse programmer til arbejdsmarkedets behov og udnytte platforme, der understøtter kompetencemærkning og mikroevalueringer, er alle vigtige skridt fremad.
Dr. Zone tilføjede, at denne ændring ikke kun handler om arbejdsmarkedets parathed – det handler om at holde uddannelsen relevant i en hurtigt skiftende verden. »Studerende erkender, at tingene ændrer sig. De ønsker kvalifikationer, der afspejler reelle, karriereparate kompetencer. Institutionerne er nødt til at følge med.«
4) Studenterstøtte skal være holistisk og datainformeret
En anden vigtig konklusion fra rapporten er, at 46 % af underviserne stadig baserer deres vurdering af de studerendes engagement på personlige observationer – i stedet for at bruge data fra LMS-platforme eller kursusmateriale.
»Underviserne gør deres bedste, men de arbejder ofte i blinde,« sagde Dr. Zone. »Vi skal give dem adgang til information i realtid. [De skal nemt kunne se], hvem der har problemer, hvem der klarer sig godt, og hvem der har brug for et skub.«
Dr. Ford var enig og påpegede, at denne afhængighed af anekdotiske beviser kan føre til forspildte muligheder – eller værre endnu, forudindtagede antagelser.
»Platforme bør være dynamiske værktøjer til at sikre de studerendes succes – værktøjer, der hjælper undervisere med at være de første til at reagere, når de studerende har brug for støtte.«
Dette omfatter ikke kun data om akademiske resultater, men også indikatorer for motivation, mental sundhed og selvtillid – især i introduktionskurser med stor indflydelse.
»Hvis vi ønsker at støtte den enkelte studerende, har vi brug for holistiske data,« tilføjede Dr. Ford. »Det betyder, at vi skal integrere sentimentanalyse, demografiske indikatorer og realtidsengagementsmålinger i de værktøjer, som underviserne bruger hver dag.«
5) Tilgængelighed og mental sundhed skal være i centrum
Ifølge rapporten er over 70 % af administratorer og undervisere ikke bekendt med de kommende krav til tilgængelighed (WCAG 2.1 AA). Samtidig er mental sundhed og motivation fortsat de største udfordringer for studerende.
Dr. Ford satte tingene i sammenhæng: »Tilgængelighed handler ikke kun om overholdelse af regler – det handler om inklusion. Hvis studerende kæmper med psykisk sundhed, motivation eller studievaner, er vi nødt til at designe læringsmiljøer, der støtter hele personen.«
»Godt tilgængelighedsdesign gavner alle,« tilføjede Dr. Zone. »Det er ikke kun det rigtige at gøre – det er smart pædagogik.«
6) Platforme skal fungere som infrastruktur for studerendes succes
Platforme skal fungere som infrastruktur for studerendes succes Begge eksperter understregede behovet for at genoverveje digitale platformes rolle i videregående uddannelse. Rapporten fandt, at undervisere, der betragter LMS’er og kursusmateriale som værktøjer til studerendes succes, rapporterer højere tilfredshed og bedre adgang til vigtige studerendedata.
»Det handler ikke om værktøjet,« forklarede Dr. Zone. »Det handler om, hvordan vi tænker om undervisning og læring – og om platformen understøtter det.«
»Vi er nødt til at ændre dynamikken fuldstændigt,« tilføjede Dr. Ford. »Det handler ikke om ›os mod dem‹ – vores værktøjer mod vores undervisning. Platformen skal være en forlængelse af underviseren, ligesom en protese. Den skal forbedre, ikke erstatte, det menneskelige element.«
Hun bemærkede også, at mange institutioner stadig ikke udnytter deres platforme optimalt. »Nogle skoler gør fantastiske ting med intelligente agenter, adaptiv læring og analyse. Men alt for mange bruger stadig kun LMS til at offentliggøre pensum. Det er en forspildt mulighed.«
Dr. Zone påpegede, at dette er lige så meget et kulturelt problem som et teknisk problem. »Vi er nødt til at opbygge en kultur med iteration og evidensbaseret praksis. Det betyder, at vi skal hjælpe underviserne med at se platformen ikke som en byrde, men som en partner i deres undervisning.«
Fremtidsudsigter
Rapporten »Time for Class 2025« gør én ting klart: institutionerne bliver bedt om at gentænke deres undervisningsmetoder og finde en balance mellem de digitale værktøjers muligheder og behovet for at fremme autentiske menneskelige relationer.
»På trods af vores fremskridt inden for digital læring bekræfter studerende og undervisere den uerstattelige værdi af menneskelige relationer,« siger Dr. Ford. “Læring er socialt. Samtidig er AI her – men strategien halter bagefter. Studenterstøtte skal være holistisk og datainformeret. Og platforme skal udvikle sig til infrastruktur for studentersucces.”
»Denne rapport er en påmindelse om, at mennesker er vigtige,« sagde Dr. Zone. »Teknologi skal tjene den menneskelige side af uddannelse – ikke omvendt.«
For en dybere indsigt i disse fund kan du downloade den fulde rapport Time for Class 2025.
Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner D2L på: Six Key Takeaways Shaping the Future of Higher Ed
Viducon og D2L
Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller tage kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.
Flere D2L Brightspace ressourcer
Du kan få overblik på siden D2L Brightspace ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:
Blog og nyheder – Cases – Webinarer og podcasts – E-bøger og white papers
|
|
| 







