Den måde, vi forbruger indhold på i dag, har alvorlige konsekvenser, ikke kun for vores dagligdag, men også for vores klasseværelser.

TikTok og YouTube og ChatGPT: Indholdsforbrugets skiftende tidevand

Vores nuværende æra kaldes ofte informationsalderen, en periode defineret af internettets fremkomst og dets efterfølgende indvirkning på samfundet. Mennesker har adgang til mere information end nogensinde, og det har ændret den måde, vi tilegner os viden på, dramatisk. Tænk over dette: Hvor mange gange inden for det seneste år har du googlet et faktum for at afslutte en debat, fået en ny opskrift fra TikTok eller bedt ChatGPT om at opsummere en artikel? Den måde, vi forbruger indhold på i dag, er anderledes end tidligere, og det har alvorlige konsekvenser, ikke kun for vores dagligdag, men også for vores klasseværelser.

Nutidens elever har adgang til information, uanset hvor de er, og når de vil have den. Common Sense Media fandt i sin 2021-rapport om mediebrug, at tweens (8-12 år gamle) i gennemsnit bruger 5,5 timer om dagen på at forbruge eller skabe digitale medier, og teenagere bruger i gennemsnit 8,3 timer. Elever er mere og mere vant til at engagere sig i indhold, der er specifikt, kontekstuelt, meget visuelt eller gamificeret, og som kræver meget kort tids opmærksomhed.

Som lærere giver det en interessant udfordring: For at engagere denne generation af studerende er vi nødt til at udvikle den måde, vi præsenterer information og opbygger indhold på. Men for at opnå dette beder vi vores gennemsnitlige underviser om ikke kun at være undervisningsekspert, men også at have færdigheder som koder, spildesigner og influencer på de sociale medier. Skoler, der kæmper med at finde en løsning, undersøger, om teknologi kan hjælpe med at fjerne byrden fra underviserne. Tidlig forskning i en specifik software – D2L’s nye Creator+, et værktøj til indholdsskabelse, der er indbygget i Brightspace LMS – ser lovende ud.

 

Kreativt indhold og dets indvirkning på studerendes succes

Maine Virtual Academy (MEVA) understøtter virtuel læring i hele staten for K-12-studerende, der har brug for at lære efter deres eget skema gennem meget personaliserede læringsforløb. Det udgør en interessant udfordring for deres lærere, som skal tilbyde individuel støtte til eleverne og samtidig sikre, at læringen kan opleves helt asynkront.

For at imødekomme denne udfordring investerede MEVA i Creator+ for at hjælpe lærerne med at producere indhold, der var opdelt i mindre bidder, engagerende og inkorporerede to nøgleelementer:

  • forskellige, indlejrede kilder og materialer fra hele nettet
  • indbyggede funktioner som evalueringer, hotspots, tidslinjer og flipkort

De første resultater var imponerende. “80 % af mine elever gennemfører de kurser, jeg har bygget med Creator+, mens den gennemsnitlige gennemførelsesprocent for andre kurser er omkring 35 %,” siger Christine O’Grady, curriculumkoordinator. “Jeg bruger meget tid på at bygge mine kurser, og Creator+ gør det nok 25 % hurtigere. Så jeg sparer 5-10 timer pr. kursus.”

MEVA planlægger at fortsætte med at indsamle data for at analysere, hvordan indholdsdesign kan påvirke elevernes succes, og hvordan værktøjer som Creator+ kan påvirke både lærernes og elevernes tilfredshed positivt.

 

Nytænkning af sprogudvikling og indhold

Sidste semester kæmpede Elixa Neumann fra Burnaby School District – som ligger i nærheden af Vancouver i Canada – også med tanken om at skabe innovativt indhold. Elixa underviser i et onlinekursus i fransk, og hendes elever har brug for at udvikle sprogfærdigheder og blive vurderet 100 % remotely. Elixa ønskede ikke kun at tilpasse face-to-face sprogundervisningsmodeller til online brug, men hun ønskede også at forbedre dem.

En af de største udfordringer for Elixa var udtale og sprogfærdighed: Hvordan kunne hun sikre, at hendes elever havde rigelig tid til at øve sig i at tale deres andetsprog, når al deres læring foregik online? Elixas løsning var at bruge Creator+ til at redesigne og gentænke sit indhold. Hun indbyggede lydklip, muligheder for formativ vurdering og øvelsessamtaler. Ved hjælp af virtual reality-værktøjer optog Elixa sig selv som en avatar, der havde samtaler med sine elever, og indbyggede naturlige pauser, så eleverne kunne svare (og optage sig selv, så hun kunne få feedback). Ikke alene blev eleverne mere engagerede af denne nye måde at lære på, men de begyndte også at efterspørge flere og flere af disse muligheder.

“Det var virkelig imponerende at se, hvor meget det har påvirket motivationen for at deltage i kurset. Det har givet mig mulighed for at være mere elevcentreret og fokuseret på mestring,” forklarer Elixa. Hun planlægger at fortsætte sit eksperiment ved at ombygge flere af sine kurser og tænke på indholdslevering på denne nye måde, mens hun håber at inspirere sine kolleger.

 

Er vi for afhængige af software?

Når vi gentænker vores levering af indhold til det moderne klasseværelse, er en almindelig bekymring, at hvis vi læner os for meget op ad teknologi, kan det blive en erstatning for den ekspertise, lærerne bringer ind i indholdsdesignet.

Lambton Kent District School Board, som betjener 20.000 elever i Ontario, Canada, er ikke enig. De har indført Creator+ som en metode til at opmuntre lærerne til at tænke anderledes om, hvordan de skaber og vurderer læring i online og blandede klasseværelser. For Lambton Kent er Creator+ det værktøj, der giver lærerne mulighed for at skabe mere engagerende og forskelligartede læringsoplevelser, samtidig med at de opmuntres til at udvide deres undervisning og stole på deres professionelle dømmekraft.

Dette indlæg er oversat. Indlægget er oprindeligt skrevet af vores partner D2L på: The Content Conundrum Teachers of Today Are Facing

 

Viducon og D2L

Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed. Du kan altid booke en demo eller kontakt til os, hvis du har brug for sparring i relation til læringsteknologier.

Flere D2L Brightspace ressourcer

Du kan få overblik på siden D2L Brightspace ressourcer. Alternativt kan du gå direkte til din foretrukne kategori:

Blog og nyheder – Cases – Webinarer – E-bøger og white papers