Blended learning & flipped classroom
Uddannelsesinstitutioner verden over er i gang med at opdage fordelene ved at “flippe klasseværelset”. Flipped classroom er en del af ‘blended learning’ bevægelsen. Universiteter, der har taget denne undervisningsmetode til sig, beretter om bedre fremmøde, højere præstationsniveau og øget engagement fra de studerendes side.
Blended learning er ikke nyt – tanken bag adskiller sig ikke væsentlig fra, at studerende læser en artikel før forelæsningen. Men udviklingen indenfor IT det sidste årti har medført sofistikerede måder at udvikle og udføre blended learning-forløb. Flipped classroom kan f.eks. indebære at underviseren producerer en video til de studerende forud for selve forelæsningen. At de studerende på den måde kan forberede sig til undervisningen betyder en mere informeret diskussion og dialog i klasseværelset.
Se eksempel på flipped classroom her.
Eksempelvis kan man flippe klasseværelset ved at gennemgå materiale for et givet kursus (det kan fx være modeller, processer, procedurer) i videoformat. Underviseren kan altså tage udgangspunkt i den studerendes forståelse af materialet og på den måde møde dem, der hvor de er.
På trods af udviklingen er det som oftest tidskrævende for undervisere at producere flippedclassroom videoer. Derfor er vi glade for at kunne tilbyde platformen Panopto, der er nem for undervisere at bruge, har minimal indvirkning på den daglige undervisning og har adskillige funktioner som kan gøre videoen til mere end ‘bare video’.
Digital notetagning, indlejring af quizzer og fuldt indekserede Powerpoint præsentationer gør vores løsning til et effektiv værktøj for undervisere, såvel som studerende.
Kontakt os til en uforpligtende snak om, hvordan undervisere kan bruge vores løsning til flipped classroom forløb, og få et tilbud.