D2L Brightspace

Forstå ROI beregning for medarbejdertræning

De fleste virksomhedsledere kender vigtigheden af medarbejdertræning, udviklingsprogrammer og deres ROI beregning. I en nylig McKinsey-undersøgelse blandt mere end 1.200 globale virksomhedsledere erkender 87 % af virksomhederne, at de har en kvalifikationskløft. 53 % af lederne siger, at opbygning af færdigheder hos eksisterende medarbejdere er den bedste måde at lukke denne kløft på. Men hvordan ved du, om dine programmer for medarbejdertræning betaler sig?

Måling af Return on Investment (ROI) af din virksomheds trænings- og uddannelsesstrategi bør være en løbende del af at sikre, at du opnår de resultater, du søger. Hvis du forsøger at holde trit med fremtidige færdighedsbehov ved at tilbyde virtuelle læringsmuligheder for medarbejdere, skal du vide, hvilke typer resultater og afkast du kan forvente.

Denne guide er her for at hjælpe dig med:

  • kategorier, der skal tages i betragtning ved ROI beregning
  • faktorer, der skal indarbejdes i dine beregninger
  • eksempel på formel og målinger

Der er ingen enkelt formel for ROI beregning, fordi den skal tilpasses til dine strategiske mål. Denne guide giver dig den viden, du skal bruge for at forme diskussioner og evalueringer, der er relevante for dine mål. Sådan opdeler vi tingene:

  • Strategien: Definer, hvordan succes ser ud, og bestem de målinger og data, du skal bruge for at måle den.
  • Afkastet: Tag et dybere dyk ned i, hvilke typer afkast du skal kigge efter, og hvad du skal huske på, når du vurderer dem.
  • Investeringen: Forstå hvilke omkostninger, du skal medregne i ligningen.
  • Den endelige beregning: Saml alt for at kvantificere afkastene.
  • De yderligere fordele: Udelad ikke de faktorer, der ikke passer ind i en simpel ligning; de har en kritisk indflydelse på din succes.
  • Afslutningen: Bring det hele sammen.

Strategien

Før du kan tale om resultater, skal du definere benchmarks omkring det, du forsøger at opnå. Forsøger du at transformere og skalere din nuværende læring og udvikling ved at gå over til hybride eller online programmer, eller skifter du fra et Learning Management System (LMS) til et andet? Er fokus på at forbedre dine læringsprogrammer, eller er du tilfreds med dine programmer, men ikke den administrative byrde, de pålægger dit team?

Uanset hvad dine mål er, er etablering af kriterier for succes det første skridt i at finde ud af dit programs ROI beregning.

Spørgsmål at besvare

  • Hvem er de vigtigste interessenter, der bør involveres? Tænk på repræsentanter fra seniorledelse, IT, økonomi, læring og udvikling, HR, sundhed og sikkerhed, og vigtigst af alt, dine kursister.
  • Hvilke platforme for medarbejdertræning, værktøjer og metoder er på plads?
  • Har du den interne viden og ressourcer til at skabe effektivt træningsindhold, eller har du brug for hjælp udefra?
  • Hvilken slags tidslinje arbejder du med?
  • Hvordan vil dine processer og operationer blive påvirket, og hvad skal du bruge for at facilitere forandringen?
  • Hvilken slags data og indsigt har du allerede adgang til? Har du et formelt system til at indsamle feedback fra medarbejdertræning og dets ledere?
Når du har overvejet spørgsmålene, er det tid til at se nærmere på, hvordan du måler medarbejdertræningen:

Læringsengagement

Fokuser på, hvordan medarbejderne interagerer med dine nuværende læringsprogrammer. Dette inkluderer ting som, hvor lang tid de bruger på træning, det bedst og dårligst ydende indhold, om de følger en sekvens eller springer rundt.

Effekt

For træning med fokus på specifik adfærd relateret til ting som sikkerhed, kvalitet eller produktivitet, ser du så de ønskede ændringer i forhold til udgangspunkterne fra før træningen?

Administration

Hvor meget tid bruger dit personale på at administrere læringsmiljøet? Inkluder oprettelse af kursus og indhold, kommunikation med kursister, give feedback og karakterer, fejlfinding af problemer og generering af rapporter.

Vækst

Er der et forhold mellem medarbejdere, der gennemfører mange af dine træningsprogrammer og vokser i deres roller eller opnår forfremmelser på tværs af organisationen?

Tid til produktivitet

Hvor lang tid tager det for nyansatte at føle sig trygge i deres roller og øge deres præstationsmål i onboardingprogrammer?

Fastholdelse

Er der en målbar forskel i fastholdelsesrater for medarbejdere, der engagerer sig i dine læringsprogrammer, og dem, der ikke gør?

Kvantificer afkast

Afkast kan generelt opdeles i tre kategorier:

  1. Dem, der reducerer omkostningerne.
  2. Dem, der direkte genererer omsætningsvækst.
  3. Dem, der genererer vækst eller reducerer omkostningerne indirekte.

Reducerer omkostninger

At levere medarbejdertræning og udvikling gennem online- og hybride læringsprogrammer har en målbar indvirkning på udgifterne. Overvej følgende:

  • At levere træning uden at skulle betale for ting som rejser, måltider og leje af faciliteter er en direkte omkostningsbesparelse.
  • Onlineprogrammer skaleres let for at forbedre rækkevidden med meget mindre administrative omkostninger end personlig læring – hvilket betyder, at du kan nå ud til flere kursister og tilbyde en større variation af læringsmuligheder med dit eksisterende team.
  • Fantastisk LMS-software giver en kursistcentreret oplevelse gennem selvregistrering, øjeblikkelig feedback og vurderingsresultater, automatiske beskedpunkter og kollaborative læringsværktøjer. Så kan du nemt tilpasse læringsforløb, alt sammen med minimal personaletid.
  • Evnen til at levere kompetencebaseret læring giver klare forbindelser mellem kompetenceudvikling og jobpræstation.
  • Indbygget kursistanalyse forenkler dataindsamling og rapporteringsopgaver og giver nøjagtige oplysninger til alle interessenter, selv over for sidste øjebliks dataanmodninger.
  • At gøre programmer tilgængelige når som helst og hvor som helst giver medarbejderne mulighed for at passe læring ind i deres arbejdsgange, hvilket reducerer barrierer for deltagelse.

Faktorer at overveje:

  • gennemsnitlig pris pr. træningssession på stedet
  • antal nødvendige træningssessioner
  • personaletimer brugt på læringsadministration, dataindsamling og rapportering
  • reducerede dage med administrativt arbejde
  • øget produktivitet
  • forbedret kvalitet af arbejdet
  • reduktion eller eliminering af sikkerhedshændelser

Omsætning stiger

Programmer for medarbejdertræning, der er knyttet til forretningsresultater, kan også drive direkte vækst i omsætningen. Overvej følgende:

  • Onboarding af nye medarbejdere: At tilbyde målrettet onboarding-træning og -aktiviteter hjælper nyansatte med at akklimatisere sig hurtigt, så de kan levere værdi på kortere tid.
  • Jobfærdigheder: virtuel og hybrid læring kan opbygge jobspecifikke færdigheder og viden, der øger omsætningen. For eksempel:
  • On-demand træning og ressourcer giver sælgere mulighed for at gennemgå use cases, der er relevante for behovene hos kundeemner, de mødes med den uge.
  • Uddannelse i nye processer og værktøjer til produktionsmedarbejdere kan hjælpe dem med at arbejde mere effektivt for at nå deres mål.
  • Produkt- og servicetræning og opdateringer kan hjælpe repræsentanter for kundesupport med at maksimere den værdi, kunderne får ved at handle med dig, hvilket fører til abonnementsfornyelser og merslag.

Investeringen

Den anden del af enhver ROI beregning er investeringen. Der er to dele af investering i medarbejdernes læring og udvikling: engangsomkostningerne til etablering og de variable eller løbende omkostninger.

Engangsomkostninger for opsætning:

  • LMS implementering
  • forandringsledelse
  • tilpasning
  • indholdsudvikling

Variable eller løbende omkostninger:

  • licenser
  • rådgivning
  • markedsføring

Når du har alle fordelene og omkostningerne på plads, er du klar til den endelige ROI beregning.

Den endelige ROI beregning

Bestemmelse af det endelige ROI kræver, at alle dine tidligere beregninger samles i denne ligning:

((Årlig programfordel – løbende årlige omkostninger)/engangsomkostninger for opsætning) x 100 = ROI

Et resultat højere end nul betyder, at dine online læringsprogrammer gav en nettofordel efter at have taget højde for omkostningerne forbundet med implementering og drift af dem. Jo højere procent, jo bedre resultater.

Når det kommer til at kommunikere fordelen, vælger folk ofte at dele dollar tal i stedet for procenter. Et investeringsafkast på 50 % betyder for eksempel, at hver brugt dollar genererer 1,50 USD. Hvis du investerede 10.000 USD, ville dit afkast være 15.000 USD.

Yderligere fordele

ROI beregning er baseret på omkostningsbesparelser og omsætningsvækst, der kan knyttes direkte til investeringen i et enkelt trin, men dette fortæller ikke hele historien. Der er yderligere fordele, som enten fører til indirekte vækst i omsætningen eller tilbyder fordele, der er sværere at sætte et tal på – men som stadig er afgørende for din succes.

Lad os se på tre: medarbejderinddragelse, tiltrække og fastholde talenter og kompetenceudvikling.

Medarbejderengagement vokser

Medarbejderengagement er defineret som “det følelsesmæssige engagement, medarbejderen har til organisationen og dens mål”. Dette følelsesmæssige engagement fører til en stigning i diskretionær indsats – det vil sige en vilje til at gå ud over de grundlæggende forventninger, fordi de virkelig bekymrer sig om, hvad de laver. Gallup bekræfter, at dette har en positiv indvirkning på ni præstationsresultater: kundevurderinger, rentabilitet, produktivitet, udskiftning, sikkerhedshændelser, tyveri, fravær, hændelser for patientsikkerhed og kvalitet.

Omfattende forskning fra organisationer, herunder Gallup og Deloitte, bekræfter igen og igen, at medarbejdervækst og -udvikling er afgørende for medarbejderinddragelse, og Global Employee Engagement Index (GEEI) rapporterer, at medarbejdertræning resulterer i en forbedring på 27 % i medarbejdernes engagement.

Tiltrækker og fastholder talent

Med så mange organisationer, der konkurrerer om toptalenter, er medarbejdernes læring og udvikling afgørende for at tiltrække og fastholde medarbejdere. For eksempel:

  • Rekrutteringsfirmaet Execu|Search Group fandt ud af, at 86 % af de professionelle ville skifte job, hvis de blev tilbudt flere muligheder for faglig udvikling.
  • LinkedIn Learnings 2018 Workplace Learning Report siger, at 94 % af medarbejderne ville blive længere i virksomheder, der investerer i deres karriereudvikling.
  • Gallups American Upskilling Study viste, at 66 % af yngre arbejdstagere (i alderen 18 til 24) angiver opkvalificering som den tredjevigtigste beskæftigelsesydelse (bag sygesikring og invalideydelser), og 53 % af ældre arbejdstagere (i alderen 55+) siger, at opkvalificering er meget eller ekstremt vigtigt.

Medarbejdertræning er ikke bare en god fordel længere; som en personalegode er det et grundkrav. Men der er andre måder, hvorpå lærings- og udviklingsprogrammer også reducerer udskiftningen. Overvej følgende:

  • Forskningen viser, at fremme af intern karrierevækst for medarbejdere forbedrer medarbejdernes engagement og engagement i organisationen.
  • Med 52 % af de spændende medarbejdere, der siger, at deres leder eller organisation kunne have gjort noget for at forhindre dem i at forlade, påpeger Gallup, at træning i ledelsesevner klæder ledere på til at engagere medarbejderne i meningsfulde samtaler for at forbedre medarbejderoplevelsen.
  • Harvard Business Review (HBR) understreger værdien af ​​onboarding for at få medarbejderne til at føle sig værdsat og fremme en følelse af at høre til i at forbedre fastholdelsen af ​​nye medarbejdere med 50 %.

Ifølge Gallup varierer omkostningerne ved at udskifte en medarbejder fra det halve til det dobbelte af medarbejderens årsløn, og det tager ikke hensyn til immaterielle omkostninger såsom tab af institutionel viden og kunderelationer og den mulige indvirkning på teammoralen. Selvom det er svært at oversætte dette til en simpel ROI beregning, er virkningen indiskutabel.

Opbygger kvalificeret arbejdsstyrke

Et andet stort afkast ved at investere i medarbejderuddannelse er evnen til at sikre, at din organisation har de færdigheder, den skal bruge for at være innovativ og konkurrencedygtig nu og i fremtiden. Respondenter på LinkedIn Learnings 2022 Workplace Learning-rapport sagde, at de færdigheder, de havde brug for til det samme erhverv, ændrede sig med 25 % mellem 2015 og 2021. Rapporten anslår, at i det tempo vil de nødvendige færdigheder ændre sig med 40 % i 2025 – bare for at blive i samme job.

Tænk over det et øjeblik. Nødvendige færdigheder ændrer sig så hurtigt, at undladelse af at give medarbejderne løbende læringsmuligheder skaber kompetencekløfter i organisationer.

Selvfølgelig går målene for et organisatorisk læringsprogram ud over et ønske om at undgå at komme bagud. Da Gartner rapporterer, at kun 36 % af ledere mener, at deres medarbejdere kan holde trit med fremtidige kompetencebehov, giver det en konkurrencemæssig fordel at løbende vurdere og opbygge færdigheder og kompetencer blandt din arbejdsstyrke. Endnu en gang er det svært at sætte en dollarværdi på dette. Den innovationsevne, der kommer fra at være på forkant, har dog klare fordele i forhold til konstant at spille catchup.

Måling af den samlede effekt af medarbejdertræning

At foretage en ROI-analyse kan virke som en skræmmende opgave, men ved at gå gennem processen – gøre status over dine mål og målsætninger, forstå, hvad du vil måle, og bruge de korrekte beregninger – vil du være i stand til at formulere værdien af online læring på måder, som dine interessenter kan sætte pris på. Det er et bevis på, at du vil være i stand til at levere den værdi, du leder efter, samtidig med at du genererer reelle resultater for din organisation.

ROI-antagelserne og beregningerne i denne artikel er kun til illustrationsformål. Individuelle resultater kan variere.

Viducon og D2L

Denne ROI beregning er oprindeligt udført af vores partner D2L på:

Understanding the Return on Investment for Employee Training

Vi er D2L’s danske partner. Har du spørgsmål til brugervenlighed, tekniske muligheder, pris eller noget helt fjerde, står vi gerne til rådighed.

Du kan altid tage kontakt til os, hvis du har brug for sparring til læringsteknologier.