...

Hvorfor skal du vælge Panopto?

Mange gode ting kommer i par, men når det handler om det virtuelle undervisingsrum er to elementer ikke nok. Der skal tre elementer til for at opbygge et optimalt virtuelt undervisningsrum, ifølge Panopto, for at udgøre ”The Big Three”. Video Conferencing/videokonferenceløsninger (VC), Learning Management System (LMS) og Video Management System (VMS) omfatter det teknologiske apparat, som Panopto kalder ”The Big Three” eller ”Holy Trinity”, der skal bruges til at bygge dit virtuelle undervisningslokale. De tre teknologier arbejder sammen om at skabe en problemfri læringsoplevelse for de studerende. Derved kan de studerende mødes i breakoutrooms i Zoom, gennemse forelæsninger de har misset eller se en video inden undervisningen.

Måske bruger du Teams til din videokonferenceløsning og Moodle som dit LMS, hvilket du er tilfreds med, da systemerne arbejder fint sammen. Det kan også være, at din institution elsker at bruge Webex til videokonferenceløsning, og Canvas er dit go-to LMS. Det kan tænkes, at du allerede har et Video Management System fra en af vores konkurrenter, som du mener fungerer fint.

Hvert VMS har en eller anden form for integration med VC- og LMS-platforme. Det skal de. Panopto har dog en anden tilgang til disse integrationer. Panopto er den centrale videoplatform, der forbinder LMS og VC, hvilket gør alt videomateriale nemt at bruge. Panoptos dybe integration prioriterer gnidningsfrie arbejdsflow, så hverken studerende eller undervisere skal spekulere over, om de befinder sig i Panopto eller deres LMS-platform. Det er ikke engang sikkert, at de studerende eller underviserne bemærker, at Zoom-optagelserne er blevet opdaterede med funktioner leveret af Panopto. Man har det, man skal bruge, når man skal bruge det!

Når du vælger at bruge Panopto, som en del af ”The Big Three” til at forstærke dit virtuelle undervisningslokale, er der flere fordele, som du inden for kort tid vil opleve.

Strømlinet arbejdsflow

Panoptos VMS fungerer som en direkte forbindelse mellem de forskellige VC- eller LMS-platforme, du benytter i din organisation, samtidig med at den forbedrer brugeroplevelsen af de eksisterende systemer. Når det kommer til single sign-on (SSO), auto provisioning og grade passback leverer Panoptos VMS en sammensætning af forskellige LMS-platforme. Panopto giver dig også muligheden for at tilføje, skabe og komprimere videoer uden ekstra software, eller at du skal forlade dit LMS-økosystem.

Det er lige meget, hvordan du optager din video, om det er via Zoom, Webex eller Teams, med Panoptos integration bliver det muligt for de studerende at afspille optagelsen i forskellige hastigheder, læse undertekster eller søge direkte i videoerne for specifikke nøgleord. Derudover er det muligt at bladre igennem det automatiske genererede indhold. Med Panopto kan alle videoer blive transformeret til nyttige indlæringsværktøjer i din LMS.

På OneSchool Gobal (OGS), en virtuel K-12-skole i Australien, giver Panopto-Canvas-integrationen underviseren mulighed for at trække indhold ud af Panopto og dele med enhver Canvas-side, diskussion eller opgave. ”Det er virkelig god integration – den tækker indlejringskoden ind og streamer direkte fra Panopto,” udtaler Jeff Lloyd, Global Manager for Digital Learning hos OSG.

Lloyd udtaler, at underviserne er tilfredse med muligheden for at producere indhold ved hjælp af Panopto uden at forlade Canvas: ”At være i stand til at oprette og uploade indhold i Canvas og forblive i kurset betyder, at det er meget tilgængeligt for studerende.” Canvas godkender brugere via Microsoft/SSO, og Panopto-Canvas-integrationen betyder, at brugerne ikke behøver at logge ind igen, når de får adgang til Panopto. Denne enkelt loginfunktion hjælper med at gøre den virtuelle læringsoplevelse endnu lettere for underviserne og de studerende.

Automatisk optagede live-sessioner

Når Zoom eller Webex er integreret med Panopto skal undervisere ikke være nervøse for, at forelæsningern ikke bliver optaget og gemt. Panoptos unikke remote recording software gør det muligt at automatisere lecture capture processen, så du som Panopto-bruger kan opsætte optagelsen, før undervisningen bliver afholdt. Det giver dit team kontrol over hele optagelsen, hvilket betyder, at man kan starte, pause og stoppe optagelsen fra en computer eller smartphone. Når en video er færdigoptaget, kan du automatisk sætte den op til at gemme optagelsen i en LMS-mappe eller i Panoptos videobibliotek.

Stærke søgeegenskaber

Hvis du bruger Panopto som din VMS, bliver en søgning gennem hele dit videobibliotek lige så nemt som at søge i din mail. Det er underordnet, om den originale video er blevet optaget via Panoptos software, Zoom eller en anden enhed, der kan optage. Panoptos Smart Search funktion bruger Automatic Speech Recognition (ASR) and Optical Character Recognition (OCR) teknologi, som automatisk indekserer og tidsstempler al tale eller tekst der vises på computerskærmen – i 15 forskellige sprog heriblandt dansk, norsk, finsk og svensk. Når man søger efter specifikke ord eller sætninger, spoler videoen automatisk frem til det sted i videopræsentationen, der indeholder din søgning. Uanset om du leder efter noget, din underviser har sagt til en forelæsning, et begreb fra et PowerPoint-slide, eller tekst fanget af et kamera, vil Panoptos software fører dig til det relevante sted i videoen.

Hvis en studerende kun ønsker at lytte til en specifik del af en forelæsning, skal de blot søge efter et nøgleord og videoen går til den specifikke del. Hvis underviserne gerne vil gennemgå deres tidligere forelæsninger, vil en søgning i videobiblioteket vise alle deres tidligere videooptagede forelæsninger.

Enkel og sikker tilladelse

Det er altafgørende at beskytte din uddannelsesinstitutions intellektuelle ejendomsret. Panoptos video management system kan integreres med SSO ID styringsløsninger, inklusive Google AppsoAuthSAML og Active Directory, samt et antal LMS godkendelsessystemer til både desktop- og mobilenheder. Kunderne kan godkende via andre ID-udbydere ved hjælp af Panoptos API og kan kontinuerligt synkronisere adgangskontroliser.

Panopto kan indstilles, så alle optagelser deles automatisk med de studerende, enten direkte eller gennem din LMS. On-demand videolektioner oprettet i Panopto eller din videokonferencesoftware kan også uploades automatisk for nem og sikker deling.

Som standard kan videoer, der uploades til dit Panopto-bibliotek eller live streamede sessioner kun vises for brugere, der får adgang. Administratoren kan gøre udvalgte videoer tilgængelige for alle, der er logget på din Panopto-video CMS eller for den generelle befolkning. Administratoren kan også opdatere delingsindstillinger for mapper af videoer, hvilket eliminerer behovet for at opdatere hver optagelse seperat.

Værktøjer til at lave on-demand video

On-demand videoer, specielt flipped undervisning er blevet en nøglekomponent i det virtuelle undervisningslokale. I flipped undervisning kan underviseren spørge de studerende om at tænke over et spørgsmål eller overveje et kompliceret emne inden en diskussion i undervisningen, hvad enten det er ved fysisk fremmøde eller via Zoom. Når de studerende lærer kernekoncepter via flipped undervisning, kan tiden i undervisningen afsættes til diskussioner og mere interaktivt engagement mellem underviser og studerende.

Med Panopto kan undervisere også tilføje spørgsmål og quizzer i videoen for at sikre at de studerende mestrer det materiale, de bliver undervist i. Videoanalyse af flipped undervisning kan informere underviseren om, hvilket materiale de studerende ser, hvor de går i stå, og om de forbereder sig til de synkrone sessioner.

Lloyd fra Oneschool Gobal beskrev, hvordan Zoom, Canvas og Panopto arbejder sammen for at skabe on-demand videoer. ”Panopto overfører alt videoindhold til Canvas med SSO-integrationen. Denne integration betyder, at en underviser kan trykke på optage, mens de underviser og efter undervisningen bliver videoen zipped til Zoom, hvilket tager 5-10 minutter, hvorefter videoen automatisk bliver uploadet til Panopto. Efterfølgende kan underviseren kan bruge Panopto til at redigere videoen eller lægge nogle interaktionsværktøjer, såsom quizzer eller andet medieindhold for at skabe en rigtig god pakke.”

Tilgængelighedsvenlig video

At have on-demand video til rådighed forbedrer tilgængeligheden. De fleste studerende har mange ting at jonglere med i hverdagen, og derfor ikke oceaner af tid. Hvis internettet ikke er ustabilt under en online forelæsning, kan det også blive en stor udfordring. Optagelserne af live forelæsninger og det faktum, at de kan gøres tilgængelige til downloade, kan betyde at alle man som studerende får mulighed for at lære i sit eget tempo og læse materialet igennem, når man har tid.

Når du integrerer med Panopto, låser du op for adskillige tilgængelighedsfokuserede funktioner såsom maskingenereret undertekster til alle former for video, overkommelige Section 508-kompatible undertekster samt andre udbydere af underteksttjenester. Selvom disse funktioner er vigtige for studerende med specielle indlæringsudfordringer, er de også gavnlige for studerende, der ikke har dansk som modersmål, da Panoptos unikke tilgængelighedsfunktioner også findes på dansk. Derudover er det gavnligt for en bred vifte af studerende, da de har mulighed for at spole i en video, sænke hastigheden eller speede videoen op. Panopto har 7 forskellige hastigheder, der kan hjælpe den studerende med at gennemarbejde undervisningsmaterialet.

Styring af indhold

Både undervisere og studerende kan opbevare en masse af videoindhold, men der er også optagelser, der sandsynligvis bør slettes. For eksempel en optagelse, som ingen har set på i fem år eller en mappe med indhold fra en studerende, der allerede færdiguddannet. Panopto gør det nemt at oprette regler til styring af organisationens videobibliotek, så en organisation kun beholder det indhold, de har brug for.

Original tekst af Panopto: The Big Three: The Technology Backbone of the Virtual Classroom

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.